Team6 uit Assen bestaat deze maand precies tien jaar. In dat decennium heeft de studio de business met vallen en opstaan geleerd. Diepe dalen worden afgewisseld met successen en de teller staat op een indrukwekkende 67 games. Oprichter Ronnie Nelis over de ambities van de studio: “We zouden graag een eigen spel willen maken met genoeg tijd en geld en vervolgens die game zelf uitbrengen.”
De ambitie van Team6 lijkt niet al te hoog gegrepen, maar de studio heeft de afgelopen jaren genoeg tegenslagen gehad om nu de doelen haalbaar te houden. Zo begonnen Nelis en mede-oprichters Erwin de Vries en Nico Braam tien jaar geleden al meteen met het tekenen van een wurgcontract met een Duitse publisher. “Dat was een erg… leerzame periode”, zegt Nelis voorzichtig. “Het heeft ons drie jaar gekost en evenveel rechtszaken om onder het contract uit te komen.” Na die periode verzamelde Team6 heel zorgvuldig een kring betrouwbare klanten om zich heen. Opvallend is dat die klanten vooral kwamen uit regio’s die in Nederland niet als betrouwbaar te boek staan, zoals Oost Europa en Rusland.
Maar hoe voorzichtig Team6 ook te werk gaat, het blijkt een hardnekkige neiging te hebben om te wedden op het verkeerde paard. “Veel van de publishers waar we mee hebben gewerkt, zijn failliet gegaan. Dat is niet goed voor je opbrengst, laat staan dat je er nog achter komt hoeveel een game heeft verkocht.” Op de vraag welke van de 67 games het meest succesvol was, komt dan ook niet een eenduidig antwoord. “Zover we weten, is qua verkopen de Wii game Monster Trucks onze succesvolste met 200.000 exemplaren. Maar juist een game als FlatOut voor de Wii waar we hoge verwachtingen voor hadden, is door financiële problemen van de publisher nooit uitgekomen.”
Op dit moment is Team6 bezig met een squash game die -als alles een keer goed gaat- ook verschijnt voor Xbox Kinect. De game wordt in nauwe samenwerking met de officiële squashbond gemaakt en heeft honderden unieke animaties en bewegingen. “Het luistert nogal nauw in die sport”, zegt Nelis. “Professionele spelers kunnen al in de eerste momenten van een beweging zien wat voor soort slag er volgt. Wij houden van snelle arcade-achtige spelletjes, maar deze game is inmiddels uitgegroeid tot een simulatie.” Voor alles een eerste keer en dit is de eerste simulatie in de eerste tien jaar van Team6. •
Met zijn vijven
De studio moest een naam hebben, zoveel was zeker. Maar met de namen waarmee de teamleden kwamen ‘kon je niet met goed fatsoen op een familiefeestje aankomen’. Daarom besloot het toenmalige vijftal tot de veilige naam Team6. Huh? “Ja we hadden de ambitie om te groeien en er dus heel binnenkort nog iemand aan te nemen. Met zijn zessen dus. Team6.”
Tekst: Eric Bartelson
Verschenen in Control #26