Mijn eerste gedachte was gek genoeg niet: “Waarom?”, maar “Waarom vandaag?” We stonden met een mannetje of 15 rond een onooglijk klein televisietje te dringen om een glimp op te vangen van de rokende toren. Genoeg tv’s op de redactie -van die bakbeesten waar een volwassen man in zou kunnen slapen- maar die waren allemaal bestemd voor de PlayStation’s 1 en 2, en een verdwaalde Dreamcast die slordig opgestapeld in gammele kasten stonden. Dit was de redactieruimte van PromoTime, waar bladen als PC Zone Benelux en PlayNation werden gemaakt. Het kleine teeveetje had als enige contact met de buitenwereld, via een antenne nota bene. Op een bibberend, sneeuwerig scherm zagen we het tweede vliegtuig live de zuidtoren invliegen. Ontzetting en ongeloof natuurlijk. Een hoop verontwaardigd geschreeuw ook. Maar ik kon alleen maar denken: “Van alle dagen dat dit kan gebeuren, waarom nou precies vandaag?”
‘Vandaag’, die 11e september 2001, was namelijk de deadline dag van de allereerste GameQuest Magazine. Mijn allereerste keer als hoofdredacteur bovendien. Samen met een klein team had ik het blad bedacht, ontworpen, gevuld, getweakt en geproduceerd. En ‘vandaag’ moest hij naar de drukker. Er was nog heel veel te doen -zoals gebruikelijk op de laatste dag. Er moesten nog wat artikelen geschreven worden, de eindredacteur moest de taalfouten er nog uitvisssen, de opmaker moest de cover nog ontwerpen en de kersverse hoofdredacteur moest het overzicht bewaren en iedereen aansturen. Maar daar waren die vreselijke terroristen met hun vreselijke vliegtuigen die die vreselijke aanslagen pleegden. Alleen maar om mij dwars te zitten!
De rest van de dag ging als een droom voorbij. Een nachtmerrie eigenlijk. Terwijl de redactieleden van de andere bladen luidkeels commentaar bleven leveren op de gebeurtenissen, plukte ik één voor één mijn teamleden uit de groep en zette ze weer aan het werk. We leken wel gek, een gamesmagazine maken terwijl de wereld op de rand van de derde wereldoorlog stond. Maar we sloten ons af van de rest en werkten door tot laat in de avond. De allereerste GameQuest kwam die dag af. Op de cover prijkte de blije snowboarders van SSX Tricky en nergens in het blad ging het over die vreselijke gebeurtenissen van 11 september. Alleen in het voorwoord. Mijn allereerste voorwoord als hoofdredacteur. Geinspireerd door de vreselijk beelden en de angst die zo duidelijk op die dag leefde, open ik het voorwoord met woorden: ‘Het is oorlog!*’
*Het voorwoord ging trouwens over de ‘oorlog’ tussen de PlayStation 2 en de binnenkort te verschijnen Xbox en GameCube.
Lees ook: [Column] Mijn 9/11 en de digitale distributie van games