In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 11, de laatste dus. Lees hier de rest.
Wie dagelijks met zijn neus bovenop games zit, merkt het wellicht niet. Wie wat afstand neemt kan er eigenlijk niet om heen: games zijn beter geworden.
Niet alleen beter dan anderhalf decennium geleden, ook beter dan vorig jaar, vorige maand. Meer dan film, meer dan muziek, meer dan literatuur en al helemaal meer dan theater heeft het jonge medium games zich als een razende ontwikkeld. En doet dat nog steeds.
Natuurlijk, de audiovisuele sprong is het meest duidelijk. Wie nu op zijn paard door het Amerika van 1910 trekt, hoeftnog maar weinig in zijn hoofd aan te vullen. Maar ook als narratief medium worden games langzaam volwassen. Kijk naar de prominente rol van verhalen in shooters. Doom, Quake, Unreal… ze hadden een setting, maar geen verháál. Tegenwoordig poogt elke shooter-studio de speler een motivatie te geven voor zijn acties. Nee, lukt dat niet altijd, maar wel steeds vaker en steeds overtuigender.
Ook de zakelijke ontwikkelingen in de gamesindustrie zorgen voor een steeds hogere kwaliteit. Hoe? Nou, neem de crisis. Die heeft de gamesindustrie gedwongen nieuwe, creatieve business modellen te zoeken, nieuwe markten aan te boren. En dat is gelukt. Natuurlijk ook doordat dit samenviel met de stormachtige opkomst van nieuwe distributiekanalen als een App Store en een Facebook. Hoe worden games daar beter van? Simpel, developers en publishers staren zich niet meer blind op één doelgroep, op één genre, maar ontwikkelen nieuw type games voor nieuwe doelgroepen. De diversiteit van het medium is daardoor flink gegroeid. En diversiteit vertaalt zich (vroeg of laat) áltijd in hogere kwaliteit.
Zijn developers daarmee beter af? Nee en ja. Nee, omdat de verwachtingen hoger liggen, omdat de concurrentie in sommige markten is toegenomen, omdat triple A’s nog nooit zo duur waren om te produceren. Ja, omdat er meer voorbeelden zijn, omdat niet voor elk spel het wiel opnieuw uitgevonden moet worden, omdat de keuze voor platform en dus publiek veel groter is dan ooit tevoren. En vooral ook ja omdat de betere games van nu meer mensen aan het gamen hebben gekregen en daarmee het potentiële bereik van elke game hebben vergroot. Games worden steeds beter, gamesdevelopers dus ook. En dat is een positieve trend die nog wel even mag bestaan.
tekst: Matthijs Dierckx