In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 9, lees hier de rest.
Brenda Bailey Gershkovitch, CEO en Co-founder van Sillicon Sisters: “Vrouwen hebben behoefte aan een eigen soort Hardcore Games”
Brenda Bailey Gershkovitch: “Veel casual games en portals hebben voor een groot deel een vrouwelijke doelgroep. Dat is niet een gevolg van strategie, het bleek gewoon dat vrouwen graag online spelletjes spelen. Dat betekent wel dat games voor vrouwen nu synoniem lijken voor casual games. Ik geloof daar niet in. Ik geloof dat meisjes en vrouwen ook behoefte hebben aan een eigen soort ‘hardcore games’. Games waarmee ze een echte connectie hebben, met diepe gameplay.
We hebben ruim een jaar onderzoek gedaan. We hebben contact gehad met tientallen universiteiten, vooral in Europa. Daar is veel onderzoek naar vrouwen en games. Toch is de vraag welk type games, welk type gameplay vrouwen en meisjes echt leuk vinden nog niet helemaal opgelost. Wij denken een eerste deel van dat vraagstuk te hebben opgelost. Maar dat is pas een begin. Door ons helemaal te richten op een vrouwelijke doelgroep zullen we steeds beter weten wat wel en niet werkt. En daardoor het bereik van onze games laten groeien. Niet alleen via zogenaamde casual platformen, maar ook via PSN en XBLA. We hebben al vergevorderde gesprekken met Sony en Microsoft.
We zijn er van overtuigd dat meer en meer vrouwen die ‘core space’ zullen binnentreden. Uiteindelijk zullen daar ook andere developers van profiteren. Onze eerste game heet School 26. Het hoofdpersonage is een meisje op een publieke middelbare school. Zij en haar vrienden worden geconfronteerd met heftige problemen, uit het leven gegrepen. Zo is er een jongen die zich helemaal klem zuipt. Hij staat onder grote druk van zijn ouders, die willen dat hij accountant wordt. Of het meisje dat met een jongen naar bed gaat, alleen om populairder te worden. Een andere jongen heeft op zijn beurt seks met een meisje om te voorkomen dat anderen ontdekken dat hij gay is.
De mechanic is ‘empathy’. Dat zet je in om het vertrouwen van je schoolgenoten te winnen. Verder zetten we mini-games in als quizzen, die blijken erg goed te liggen bij meisjes. Ik ga niet vertellen wat we allemaal hebben ontdekt, maar één tip kan ik andere developers die zich willen richten op meisjes wel geven: tekst, veel tekst. [UPDATE: Bailey bedoelde dit anders, schrijft ze in een e-mail: “This is a bit different than what I meant – I meant use lots of narrative – story. Girls like strong story lines. Not lots of text!”] Meisjes vinden het in tegenstelling tot jongens helemaal niet vervelend veel tekst te lezen. Sterker nog, dat vinden ze aantrekkelijk aan een spel. Ze willen veel achtergrond informatie, dat maakt hun band met het spel ook sterker.”