In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 8, lees hier de rest.
Social games waren misschien wel dé trend van 2011, maar in 2012 worden ze zelfs nog groter.
Peter Hofstede van Spil Games pakt de cijfers erbij: “Volgens Parks Associates vervijfvoudigt de omzet in social games de komende vier jaar tot boven de 5 miljard dollar wereldwijd.”
Derk de Geus van Paladin Studios verwacht dat elementen van deze games zich als een olievlek zullen verspreiden. “Elke game krijgt sociale elementen en elke sociale app krijgt game-elementen”, zegt De Geus.
Martin de Ronde van Vanguard is het met hem eens: “Deze elementen gaan steeds meer opduiken in allerlei soorten games.”
Hofstede verwacht een sterke ontwikkeling binnen social games zelf. “Door nieuwe genres, zoals meer hardcore games, zal het publiek verder groeien”, zegt hij. “Daarnaast komt er een grotere focus op specifieke niches, zoals kindergames.”
Tijmen Roberti van Firi Games haalt zijn schouders op. “Vroeger heette het nog co-op en multiplayer, tegenwoordig moet alles social heten,” zegt hij. “Ik denk dat social games zoals die van Zynga niet extreem veel groter zullen worden. Maar dat is ook niet echt nodig, want ze zijn al gigantisch.” Met een grijns: “Ongetwijfeld zal men wel nieuwe manieren vinden om er meer geld aan te verdienen.”
Ook De Geus is kritisch over Zynga: “Ze gaan de beurs op, maar ik zie nu al wat barstjes en een bubbel. Ik verwacht dat het eind 2012 tot wat sappige schandalen gaat leiden, helaas ten koste van de consument.”
Iedereen die we spreken ziet Google in 2012 een speler worden in social games, dankzij Google+. “Door de Circles is het een content sharing platform bij uitstek”, zegt De Geus. “Alles hangt af van het succes van Google+”, zegt Hofstede. De Ronde toont zich skeptisch: “Het zal behoorlijk lastig worden voor Google om Facebook te evenaren.”
Gaan Nederlandse ontwikkelaars volgend jaar een grotere rol spelen in social games? Hofstede is voorzichtig. “We vermoeden dat er een beetje werd neergekeken op social games en dat ze waarom werden genegeerd”, zegt hij. “Nu zijn ze enorm populair, blijft de Nederlandse expertise achter en kan de voorsprong maar moeilijk worden ingehaald.”
Tekst: Niels ’t Hooft