In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 6, lees hier de rest.
NHTV docent Stefano Gualeni over de toekomst van gamesonderwijs: “Opleidingen richten zich meer op specialist, minder op generalist.”
Stefano Gualeni: “Veel gamesopleidingen leiden multidisciplinair op. Dat is op zich positief, maar ze doen het zo dat de studenten wel afstuderen met een heel breed spectrum aan vaardigheden, maar met een oppervlakkige kennis daarvan. Dat is misschien goed genoeg voor bepaalde delen van de industrie, maar wij richten ons nadrukkelijk op professionele teams die werken aan grote projecten en franchises. Dat vereist gespecialiseerde werkkrachten en die leiden wij hier aan de NHTV op.
De filosofie van NHTV International Game Architecture and Design is dat studenten die hier hun opleiding hebben genoten, meteen inzetbaar zijn bij professionele gamesbedrijven. Qua kennis, ervaring en competenties moeten ze zich vanaf dag één kunnen meten met de werknemers van de studio. Om dat niveau studenten af te leveren gaan we uit van een heel simpele, maar uiterst effectieve visie. Alle leerkrachten hier op school zijn ervaren gamesindustrieveteranen met minstens tien jaar relevante ervaring op het gebied dat ze onderwijzen.
Aangezien we professionaliteit een vereiste vinden, biedt NHTV -en moedigt dat actief aan- leerkrachten de mogelijkheid om te blijven werken in gamesdevelopment, of verder (promotie)onderzoek te doen. Vanaf de eerste dag hier gaan studenten ook daadwerkelijk aan de slag met het maken van games. Er is hier een gecontroleerde ontwikkelomgeving -Gamelab noemen we dat- waar studenten werken aan verschillende gameprojecten. Dat kunnen commerciële games zijn of spellen die meedoen aan verschillende indiecompetities.
Een andere belangrijke pijler van de opleiding is de stage aan het eind van het derde en begin van het vierde jaar. Bij grote nationale en internationale studio’s draaien studenten mee met productie en doen zo belangrijke ervaring op. Tegen de tijd dat ze hun eindopdracht en scriptie moeten doen, kunnen ze voortbouwen op die ervaring -en vaak verder werken bij de studio zodat ze meer tijd krijgen om bekend te raken met nieuwe tech, werkzijze en design principes. Al deze elementen zorgen ervoor dat studenten tegen de tijd dat ze hier klaar zijn een relevant portfolio hebben.”