In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 3, lees hier de rest.
Transmedia. Nee, dat is niet een popje uitbrengen van je gamecharacter en ook niet een boek met het verhaal van de game. Transmedia is – buiten een buzzword – vooral een doordachte strategie waarbij op basis van één IP, één universum totaal verschillende uitingen verschijnen.
Transmedia creëert “new points of entry”, zegt Ubisoft’s Transmedia Producer van Louis-Pierre Pharand tijdens een gesprek met Control. “Het is meer dan een fan-service. Voor Assassin’s Creed bekijken we vanuit het universum welke verhalen via welke media te vertellen zijn. Natuurlijk, het is begonnen met het verhaal rond Altair, de protagonist van de eerste games, maar in een film kunnen we het verhaal vanuit het oogpunt van zijn nemesis vertellen. En in een comic een ander tijdsvlak.”
Voor Ubisoft Montreal is het natuurlijk wel iets eenvoudiger om andere media in te zetten dan voor een gemiddelde Nederlandse studio. “Toen we het idee hadden voor comics over Assassin’s Creed spraken we natuurlijk met DC Comics.” Natuurlijk? “Ja, een van hun studio’s zit twee straten verderop.”
EA’s Frank Gibeau beschreef in een interview met de Britse Guardian het transmedia-denken als volgt: “Je denkt niet meer ‘hoe groot zijn mijn Xbox 360 sales?’, maar: ‘hoe groot is mijn wereldwijde publiek?’”
Wat ook zal bijdragen aan de toegenomen interesse in transmediaal optreden, is de importantie van verhalen in games. Er verschijnt inmiddels niet eens meer een shooter met op zijn minst
een poging tot een interessant verhaal — dat was ten tijde van Quake en Unreal wel anders. En zulke verhalen zijn een vruchtbare grond voor vertakkingen naar andere, lineaire media.
Het wachten is natuurlijk op het eerste Nederlandse gamesbedrijf dat echt inzet op transmedia. De Killzone-serie bracht een novel (en bijna een comic) voort, maar die lag nog erg in het verlengde van de game zelf.
Tekst: Matthijs Dierckx