More

    [Trends] Trend #3: Minder zorgen om gamesverbod

    In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 3, lees hier de rest.

    “Games komen er in de Amerikaanse rechtbank beter vanaf dan porno en strips. Zelfs de conservatieve elite wil er niet aan dat games slecht voor de natie zijn.”

    “Gamebouwers, gefeliciteerd. Sinds de Supreme Court in de Verenigde Staten op 27 juni de vloer aanveegde met een Californische wet die het strafbaar maakte om aan minderjarigen gewelddadige games te verkopen, is een gamebouwer een kunstenaar en valt zijn product onder de in de vrijheid van meningsuiting.

    Dat is nogal wat. Niet alleen werd een volgens het Hogerechtshof ‘slecht onderbouwde’ wet naar de prullenmand verwezen (‘Californië’ kon niet hard maken dat gewelddadige games kinderen in hun ontwikkeling remmen), ook voor games in zijn algemeenheid is de uitspraak van een niet te onderschatten belang.

    Even recapituleren. In de zaak ‘Brown v. Entertainment Merchants Association’ zijn een aantal principes benoemd waar lokale rechters in de VS zich voortaan naar dienen te schikken.

    Zo vallen videogames onder het Eerste Amendement van de grondwet. Dat impliceert ‘freedom of speech’, ook als het om (video-)beelden gaat, want ‘de basisprincipes van de grondwet zijn niet ineens anders als er een nieuw communicatiemedium opkomt.’ Gevolg: games moeten voor het recht tot dezelfde categorie worden gerekend als literatuur, film of toneelstukken.

    Vergelijk dat eens met de juridische botsingen van andere opkomende media uit het verleden. Google de ‘Comic book hearings’ van 1954 maar eens, waarbij een Senaatscommissie voor jeugdstrafzaken stripboeken onder vuur nam. Of zoek op Deep Throat (de film ja) en de rechtszaken die daar in 1976 tegen werden aangespannen. In die zaken konden de gedaagden zich op artistieke vrijheid beroepen wat zij wilden, de pornofilm kreeg niet de juridische bescherming die de niet-pornofilm wel had.

    Is die vergelijking vergezocht? Geenszins: ook bij deze zaken knalde een nieuw communicatiemedium waarvoor de vrijheid van meningsuiting heel goed kan gelden tegen de heersende moraal aan. Dat dat bij videogames niet is gebeurd, zegt een hoop. Niet alleen over de gamesindustrie, die zich eendrachtig en volwassen op het proces heeft gestort, maar ook over de VS, waar een ruime meerderheid van de negen voornamelijk oerconservatieve rechters besloten dat games een plek hebben in de huiskamer van elk Amerikaans gezin. En dat is pure winst.”

    Door: Arjan Terpstra
    Gamesredacteur van Dagblad de Pers

    Bij de afbeelding: Call of Duty: MW 2 gaf een nieuwe impuls aan de discussie over het verband tussen games en daadwerkelijk geweld. Het level ‘No Russian’, waarin de speler een undercover agent binnen een terroristische cel is, komt op het eerste gezicht inderdaad nogal lomp over – de speler kán inderdaad op onschuldige burgers schieten. De andere kant van het verhaal: de game zocht de grenzen van het medium op en gaf de speler een emotionele ervaring à la Natural Born Killers.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img