De Rotterdam Media Commission had het plan bedacht een middag te organiseren over gamesmuziek om vervolgens developers en componisten aan elkaar te koppelen. Dat lukte heel aardig.
Vlnr.: Than van Nispen (componist, Greencouch, NNIM, platform Dutch Game Music), Derk de Geus (CEO Paladin Studios), Yorick Goldewijk (componist, SonicPicnic), Joris de Man (freelance componist, onder meer Killzone-serie) en Senne de Jong (lead programmer, Little Chicken) (Foto’s: Lisa Jap-A-Joe, RMC)
Het eerste deel was een beschaafd soort Idols. Diverse musici hadden eerder tracks ingestuurd (beluister ze hier) die on stage door een ‘jury’ werden beoordeeld op (onder meer) bruikbaarheid in een game. op zich is daar moed voor nodig, maar het panel hield het netjes. Opvallend was het grote percentage componisten met een voorkeur voor het epische en orchestrale.
Derk de Geus (CEO Paladin Studios) drukte de (deels aspirant) componisten op het hart vooral ook ruimte te laten voor geluidseffecten. De componisten gaven vooral commentaar op opbouw, instrument-keuzen en productie (dat laatste behoefte bij de meeste inzendingen nog wat werk).
Na een praatje van Gijsbregt Brouwer van de Social Media Club Rotterdam die inging op het gebrek aan ‘muziek-games-hybrids’ op sociale media, volgde de keynote van freelance componist (onder meer van de Killzone-serie Joris de Man). In zijn vaak humoristische praatje ging hij in op de lessen die hij had geleerd gedurende zijn loopbaan, de voor- en nadelen van freelancen en zijn onverwachte kans om zijn composities met een compleet orkest op te nemen (waarna een fragment volgde van een compleet mislukte sessie van een orkest in Moskou).
Ook Yorick Goldewijk (componist bij SonicPicnic) wist de lachers geregeld op zijn hand te krijgen tijdens zijn post-mortem over de muziek voor Ronimo Games’ Awesomenauts. Vervolgens introduceerde Than van Nispen (componist bij GreenCouch) kort zijn initiatief Dutch Game Music en raasde Johan van der Voet als voorzitter door een presentatie over de Beroepsvereniging voor Componisten Multimedia (BCMM).
De middag eindigde met een Mix ‘n’ Match-sessie waarbij musici hun werk een-op-een aan diverse developers lieten horen, uiteraard hopende op een mogelijke opdracht. En in enkele geval lukte dat ook, te oordelen naar de brede grijns op het gezicht van sommige componisten.