In de coverstory van Control #26 bespreken we 11 trends in gamesdevelopment. Dit is nummer 2, lees hier de rest.
Tim Laning van Grendel Games: “Sommigen zeggen dat de medische serious games markt juist op dit moment tot wasdom komt vanwege de parallelle ontwikkeling van allerlei projecten. Dit leidt tot verschillende vormen van innovatie, wat uiteraard erg belangrijk is voor het volwassen worden van het medium.
Vaak worden nu (medische) serious games ontwikkeld door een onderzoeker van een universiteit om een bepaald proefschrift te valideren, of worden ze ontwikkeld voor een behandelend arts die heilzame effecten verwacht van de inzet van een entertainment component bij een behandeling (intrinsieke motivatie patiënten). Deze parallelle ontwikkeling leidt echter erg vaak ook tot het gelijktijdig, of opnieuw uitvinden van hetzelfde wiel, omdat de spaken (normen en criteria voor behandeling van ziektebeelden) veelal reeds bekend zijn. Daar op voortborduren en vervolgens schaalvergroting bereiken wordt nauwelijks gedaan.”
De doorstoot naar volwassenheid als medium zal voornamelijk liggen in erkenning door zorgverzekeraars die producten opnemen in hun pakket. Hierdoor bereiken de producten de mainstream markt. Wanneer zorginkopers gebundeld inzetten op games voor
behandeling(sversnelling of – verbetering) is er reden om te incrementeren op de losse onderzoeken en prototypes, en ontstaat er een businessmodel waarbij er voor een grote community wordt ontwikkeld. Hierdoor kunnen budgetten omhoog, en zal ‘production value’ van deze producties toenemen, waardoor zowel ontwikkeling als publishing dichter tegen de entertainment kant van onze industrie aankomen. In de visie van Grendel Games is dit moment zowel nationaal als internationaal nabij. Het bedrijf onderzoekt sinds ongeveer een jaar samen met zorgverzekeraars en behandeld artsen en hun belangenverenigingen actief deze opties. Ook de entertainment markt lijkt de aankomende kansen aan te voelen. Om Gabe Newell (Valve/Steam) te citeren: There seems to be a distinction between games that are good for Education and games that are going to be commercially successful. I am not sure if I am going to buy into that.”
Screenshot: Air Medic Sky 1 is ontworpen om jonge dokters te trainen in het nemen van de juiste beslissingen in stressvolle situaties. De game, mede ontwikkelt door het Universitair Medisch Centrum Utrecht, meet via sensoren de spanning van de speler. Is die te groot, dan trillen ook de virtuele handen op het scherm. Als de arts in opleiding ontspant, verdwijnen ook in het spel de trilhandjes.