Ook Ismail, normaal de rust zelve, is boos. “Vooral de reviews doen pijn. Dan schrijft zo’n journalist dat het een originele game is, dat het zo goed bedacht is. Wij worden vervolgens nergens genoemd.”
Eerder maakte Vlambeer al bekend dat ze zelf aan een vervolg voor iOS werkten, samen met Greg Wohlwend, maker van onder meer Solipskier, en Halcyon-maker Zach Gage. Ismail: “We hebben Gamenauts gevraagd de release van Ninja Fishing uit te stellen zodat we tegelijk in de App Store zouden belanden.” Nijman: “Maar het antwoord was tussen de regels door: Fuck you!”
Hoeveel Gamenauts nu heeft verdiend aan Vlambeer’s idee, is moeilijk met zekerheid te stellen. “Maar”, zegt Nijman, “afgaande op vergelijkbare games die zo hoog komen in de App Store hebben zij nu al meer verdiend aan Ninja Fishing dan wij aan alles bij elkaar.” Ismail: “We hadden er alle projecten die we op stapel hebben staan mee kunnen bekostigen, dat is zeker.”
Sommige leden van de gamespers oordeelde hard over Gamenauts. Zo maakte Edge onlangs het originele Radical Fishing tot Friday Game (Edge’s variant op Game of the Week). Ismail heeft postertjes gemaakt van zijn favoriete quote uit dat artikel: “When you have no originality (), you can have no history”.
Andere (prominente) sites (als IGN.com) hebben de voorgeschiedenis volledig gemist en prijzen de ‘originele’ gameplay van Ninja Fishing.
Ridiculous Fishing, Vlambeer’s eigen iOS-variant, moet binnen een paar maanden verschijnen. Ismail: “Er is nu zoveel nijd binnen het team, en dat zetten we om in energie om zo snel en zo goed mogelijk onze game af te maken.”