Case: Serious Gaming in de financiële sector
Klanten: Rabobank www.rabobank.nl, ING www.ing.nl, ABN AMRO www.abnamro.nl
Developer: IJsfontein — www.ijsfontein.nl
IJsfontein bestaat bijna 15 jaar en heeft een lange historie in het ontwikkelen van serious games voor het bedrijfsleven. Hier hun verhaal over games voor de financiële sector.
1. Leren met plezier
De afgelopen vier jaar hebben we ook voor grote financiële instellingen zoals Rabobank, ING en ABN AMRO oplossingen ontwikkeld die medewerkers in staat stellen hun werk beter en met meer plezier uit te voeren. De meeste klanten zijn bij ons gekomen na het zien van een presentatie of na het bezoeken van een ronde tafel sessie die we op persoonlijke uitnodiging geven.
De kracht van gaming als leermiddel is erg groot en kan op vele manieren worden ingezet. Het maken van een serious game is extreem moeilijk. Allereerst moet je helder hebben wat de speler moet leren en hoe je dat vertaalt naar de spelregels binnen een game. Daarnaast moet de game de speler het gevoel geven dat je je eigen keuzes kunt maken en dat je plezier hebt in het uitspelen van de game. Ook is het belangrijk dat veel mensen de game spelen en dat hij vaker gespeeld blijft worden.
2. Begrijpen
Om samen een succesvolle serious game te kunnen ontwikkelen is het belangrijk dat het team bij de klant en die van IJsfontein elkaar goed begrijpen en dat duidelijk is hoe de game ingezet gaat worden. Voor de medewerkers van onze klanten is een game een veilige omgeving waar je kunt experimenteren in je gedrag en waar je zelf een winnende strategie kunt ontwikkelen om de uitdagingen in je werk aan te gaan en te overwinnen. Het kost gemiddeld zo’n 5 maanden om een serieuze game te bedenken, te ontwikkelen en te lanceren.
3. Veilig
Samen met de Rabobank heeft IJsfontein een prototype ontwikkeld van een wereld waarin de medewerkers elkaar kunnen opzoeken om gezamelijk de games van de bank te spelen. Samen met de ING hebben we een drietal games ontwikkeld waar de medewerkers van de Postbank en de ING veilig hebben kunnen wennen aan de nieuwe werkwijze van de bank en waar ze elkaar leren kennen. Samen met de ABN AMRO willen we ontdekken hoe je games structureel kunt inzetten in een organisatie van permanente educatie.
4. Succes
Binnen de doelgroep ontstaan betrokken spelers die de games vrijwillig in hun vrije tijd spelen. Gemiddeld worden de games meer dan 3 keer uitgespeeld en ontstaat er binnen de organisatie veel discussie en ‘word of mouth’. Succes wordt in deze voorbeelden vooral gemeten op basis van aantallen, herhaald spelen en in interviews met medewerkers die het spel gespeeld hebben. We proberen bij IJsfontein de klant ervan te overtuigen zoveel mogelijk geanonimiseerde data te verzamelen en te analyseren. Deze data geeft je veel inzicht in de staat van je bedrijf. Het succesvol implementeren van een game in een grote organisatie is geen spelletje maar een serieuze game…