More

    [Onderwijs] Games of Experience laat jongeren proeven van gamesdevelopment

    Ongeveer de helft van alle gamestudenten haakt af in het eerste jaar van hun studie. Games of Experience is in het leven geroepen om jongeren te leren over gamesdevelopment vóórdat ze aan een studie beginnen.

    Rob Batens en Richard Francis Kay van Games of Experience.

    De eerste oriëntatie workshop zit er net op. Richard Francis Kay en Rob Batens, initiatiefnemers van Games of Experience, zijn positief over de eerste les al is het nog een beetje zoeken naar de juiste vorm. Kay blikt terug: “Cursisten leren direct van een professional, die zijn ervaringen en de ins-en outs van gamesdevelopment deelt. Dat blijkt zeer waardevol. Daarnaast zijn ze praktisch bezig met het analyseren van games. Ze worden uitgedaagd om ‘dieper’ te kijken naar hoe een game in elkaar zit. Ze leren creatief analytisch te denken.”

    Zoveel vragen

    De oprichters noemen hun workshops een voorportaal tot een vervolgstudie gaming. “Het is goed voor jongeren om een voorproefje te krijgen van wat gamesdevelopment nou eigenlijk inhoudt”, zegt Batens. “Het blijkt dat veel scholieren een verkeerde verwachting hebben van ontwikkelen van games. Ze denken vaak: ‘Ik vind gamen leuk, dan zal ik games maken ook wel leuk vinden.’ Dat verklaart de hoge uitvalcijfers van gamesopleidingen.” Kay vult aan: “We krijgen zoveel vragen van zoveel mensen. Hoe maak je een game? Hoe kom je de gamesindustrie in? Wat is een designer, een artist, een programmeur? De bottomline is dat wij een kijkje in de keuken geven van gamesdevelopment, zodat mensen kunnen ervaren of dit echt geschikt is voor ze.”

    Business

    Er zijn drie verschillende workshops te volgen, elk van twaalf lessen. Game Design, Game Artist en Game Developer. Elk onderdeel heeft een introductieles ter kennismaking. Cursisten krijgen de kans om zoveel mogelijk hands-on te gaan met verschillende programma’s onder toezicht van een professionele developer. Games of Experience wordt gesteund door onder meer Remco Huijser (Cannibal Studios), Dylan Nagel (Wild Card), Niki Smit (Monobanda), Peter de Jong (Codeglue) en Daan Groen (InThere). Kay benadrukt dat de bijdrage van professionals onontbeerlijk is: “Zij beantwoorden alle vragen met de kennis uit de praktijk. Daarom hameren ze naast het artistieke deel ook op de zakelijke kant van games maken. Het is een business en als je wilt doen wat je leuk vindt om te doen, zal er geld moeten binnenkomen.”

    Enthousiast

    Met de eerste lessen nu achter de rug begint het verzamelen van feedback en het schaven aan de inhoud van de workshops. “Mensen waren enthousiast”, zegt Kay. “De kleine groep en het persoonlijke contact werden gewaardeerd.” Batens valt bij: “We weten nu al dat er een paar mensen een stuk verder zijn geholpen.”
    Voor meer informatie klik hier.

    Eerder verschenen in Control #25

    GDC Discount

    Use code GDC25-CONTROL-10 to get 10% discount on select All Access, Core, or Summits passesspot_img

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img