Case: Pritt Knutselwereld
Klant: Henkel — www.pritt.nl / knutselwereld.nl
Developer: Little Chicken Game Company — www.littlechicken.nl
Ontwikkeltijd: ongeveer 5 maanden met 4 personen
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=K5rLEAMKE1c’]
Hoe motiveer je kinderen om te knutselen? Door een unieke online knutselwereld te ontwikkelen die internet en de echte wereld met elkaar verbindt.
1. Hoe kwam het project tot stand?
Pritt is een merk plakstift van Henkel dat vrijwel iedereen kent. Het merk bestond in 2009 40 jaar en wilde dit op innovatieve wijze vieren met een blijvende nieuwe feature. Die wens resulteerde in een online wereld met een unieke knutsel-look & feel. Bezoekers nemen zelf de virtuele schaar en lijm ter hand om mooie dingen te creëren, inclusief zelf geknutselde bewonertjes die de wereld bevolken.
2. Wat houdt de game in?
Little Chicken heeft het basisingrediënt knutselen ter hand genomen en de Knutselwereld uitgedacht en vormgegeven, in opdracht van Pritt-fabrikant Henkel. De game is volledig in Flash ontwikkeld, een platform dat Little Chicken tot in de puntjes beheerst. Dit leidde tot een levend aandoende wereld in 3D die “echt” geknutseld aanvoelt met papier, karton, ijslollystokjes, touwtjes en textiel. De filosofie achter dit design was dat alles in Pritt Knutselwereld in het echt te knutselen moest zijn. Momenteel biedt de Knutselwereld kinderen in de Benelux een online wereld waar altijd iets nieuws te ontdekken is. Door virtueel knutselen stimuleert deze game het knutselen in de echte wereld door het constant aanbieden van leuke ideeën.
3. Hoe speelt de game?
Het voornaamste doel van de Knutselwereld is dienst doen als het permanente virtuele platform van Pritt. Alles op de site draait om het soort huis-tuin- en keukencreativiteit waarbij Pritt zo onmisbaar is. Spelers krijgen knutseltips, vergelijken hun werkjes met elkaar en strijden om het Knutselkampioenschap. Ook vinden ze “schatten” ofwel knutseltips die ze in het echte leven kunnen gebruiken, zoals een handleiding om een raket te maken van een wc-rol. Sinds de oorspronkelijke lancering zijn steeds nieuwe games, acties en andere onderdelen aan de wereld toegevoegd en ook in de toekomst blijft de Knutselwereld groeien. Bezoekers moeten keer op keer terug willen keren, ook bij toekomstige promotiecampagnes.
4. Het resultaat
De campagne loopt tot op heden door en krijgt ondersteuning in de vorm van drukwerk, tv-spotjes, banners, schoolnetwerken en andere kanalen. De Knutselwereld heeft in totaal al 900.000 unieke bezoekers verwelkomd en er zijn al 30.000 bewoners in elkaar geknutseld. De Knutselwereld heeft een Favourite Website Award (FWA) in de wacht gesleept als “Site of the Day” en werd bekroond met de Zilveren Esprix Award in 2010 in de categorie FMCG – non food. De subgame Watergruwels is tijdens de Dutch Game Awards van 2010 uitgeroepen tot “Beste Advergame”.