More

    [Interview] Ronald Mannak: “Air Guitar Move is goed voorbeeld van groeiende markt voor appcessoires”

    Het is de Nederlander Ronald Mannak gelukt om samen met zijn zakenpartner Colin Karpfinger het benodigde bedrag op te halen voor de productie van een speciale plug-in-iPhone-plectrum voor zijn nieuwe game Air Guitar Move. Ze plaatsten een oproep op Kickstarter.com voor een bedrag van 25.000 dollar, maar met een week te gaan, staat er nu al ruim 30.000 op de teller. Mannak ziet een gat in de overvolle iPhone-gamesmarkt met wat hij noemt appcessories: “Soms is de touch screen interface van mobile devices niet voldoende, en dan bieden ‘appcessories’ een unieke user-experience”.

    Hoe is Air Guitar Move en de hardware (plectrum) tot stand gekomen?

    “De eerste versie van het plectrum was het eerder door mij ontwikkelde V-Beat AirGuitar plectrum, gekoppeld via een Arduino aan een gejailbreakte iPhone. Dat was onze proof of concept en maakte ons duidelijk dat we iets interessants in handen hadden. Het tweede prototype is compleet nieuw ontwikkeld door Cofounder Colin Karpfinger en is officieel ‘Made for iPhone’. Colin heeft de code voor motion sensing geschreven, de IO routines voor communicatie met de guitar pick en de embedded software in de guitar pick. Ik heb de game en free play mode ontwikkeld, inclusief de graphics.”

    Hoe kwam je op het idee voor de Air Guitar Move?

    “Ik heb de eerder V-Beat AirGuitar toy ontwikkeld. Oorspronkelijk was het een avondproject naast mijn AIOschap op de TU Delft, later uitgegroeid tot het bedrijf 1up Toys. Het is moeilijk voor te stellen hoe anders de wereld toen was. Guitar Hero, Nintendo Wii en de iPhone bestonden allemaal nog niet. In 2007 is de V-Beat op de markt gekomen en in de eerste drie maanden alleen zijn bijna 100,000 units verkocht. De combinatie air guitar en iPhone zat al langer in mijn hoofd en na een aantal prototypes hadden we er zoveel vertrouwen in dat we het project op Kickstarter hebben gezet.

    Wat is de ambitie voor je bedrijf Yobble?

    “Soms is de touch screen interface van mobile devices niet voldoende, en kunnen ‘appcessories’ een unieke user-experience bieden. Beeld je eens in hoe Guitar Hero was geweest als je met een standaard game controller had moeten spelen. Ik denk dat er enorm veel mogelijkheden zijn om de user-experience van andere genres games (en ook niet-games) te verbeteren met ‘appcessories’. Deze markt is nog erg jong en dus zijn er genoeg mogelijkheden. We hebben een hoop ideeën, en voorlopig zijn we nog even bezig met de Air Guitar Move. We hebben een stel bijzonder goede investeerders en adviseurs gevonden, onder andere Kai en Charles Huang, de twee Guitar Hero/Red Octane founders, waar we bijna dagelijks mee communiceren.”

    Wat is de verwachting voor de game?

    “Voor kerst dit jaar ontvangen de mensen die op Kickstarter doneren de guitar pick en game thuis. We hebben nog geen plannen het product in Europa te verkopen, Kickstarter is voor Europeanen de enige mogelijkheid om nog dit jaar het product in handen te krijgen. Doneren kan nog tot 10 juli.”

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img