De Finse indie-developer Petri Purho, van Crayon Physics Deluxe, spreekt vandaag op de HKU in Hilversum. Martijn van Best van Control sprak met hem.
Petri Purho, de maker van Crayon Psychics Deluxe, verdiende het startkapitaal voor zijn krijt-teken-game door als goochelaar op te treden op feestjes en bedrijfsuitjes. “Daarvan betaalde ik in het begin de ontwikkelingskosten. Mooi, want games en goochelen zijn de twee dingen die ik het leukst vind om te doen.”
De 28-jarige Purho uit Finland houdt vandaag een presentatie op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, als onderdeel van de Morf Academie. De indie-developer kreeg in de scene bekendheid vanwege zijn rapid game prototyping projecten, waarbij hij vaak meerdere concepten tegelijk ontwikkelde. Ook heeft hij een paar jaar geleden deel uitgemaakt van Frostbyte, bekend van onder andere Trine en Shadowgrounds.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=QsTqspnvAaI’]
Meer na de klik
Crayon Psychics was oorspronkelijk ook een snel gemaakt prototype, maar Purho besloot het concept door te ontwikkelen tot het resultaat dat je nu via Steam of de website van Purho kunt spelen: Crayon Psychics Deluxe. Een game waarbij je een balletje naar een ster moet bewegen, met behulp van objecten die je zelf tekent. Opvallend is de vormgeving die eruit ziet als een krijttekening van een kind.
Het project kreeg veel positieve aandacht. Het eerste concept won de grand prize op het Independent Games Festival in 2008. Daar zat een beloning van 20.000 dollar aan vast. Een extra bijdrage van het Nordic Game Program maakte goochelen voortaan helemaal overbodig. “Ik was al uit de kosten voordat het eindproduct gereleased was”, zegt Purho kalmpjes.
Purho is “commercieel gezien tevreden” over de game. Hoeveel exemplaren hij heeft verkocht zegt hij niet te weten, maar het zijn er “zoveel”, zegt hij terwijl hij een gebaar maakt alsof hij een grote vis heeft gevangen. De immer perfectionistische Fin had liever nog wat langer aan de game gesleuteld, maar omdat de game toch echt een keer moest verschijnen, besloot hij te ‘monetizen.’
Momenteel houdt Purho kantoor in Helsinki en werkt hij voor zichzelf. Meerdere games zitten alweer in de pijplijn, waaronder een Real Time Strategy-game en een nieuwe psychics game waarbij je gebruik maakt van de elementen water, vuur, aarde en lucht om het ene materiaal in het ander om te zetten. “Alsof je een alchemist bent”, legt Purho uit.
Game-alchemist Purho vertelt vandaag aan de HKU onder meer over hoe hij zijn concepten omzet in goud. Plaats: Faculteit Kunst, Media & Technologie, Oude Amersfoortseweg 131, Hilversum Tijd: 16:00 – 18:00 uur Aanmelden doe je hier.