More

    [Interview] EA Benelux: grote speler in een klein territorium

    Control sprak met Martijn Schenderling, managing director van EA Benelux.

    Martijn Schenderling is sinds een jaar general manager EA Benelux. Sinds 2006 werkt hij bij de speluitgeverij, daarvoor zat hij in de telecombranche. “Games hebben mij altijd geïnteresseerd”, zegt Schenderling. “Om dat bij de marktleider te managen was een mooie kans.”

    Hij is enthousiast over de ontluikende Nederlandse ontwikkelscene. “Binnen EA wereldwijd is EA Benelux niet de grootste speler, simpelweg door het inwoneraantal,” zegt Schenderling. “Als de Benelux langs een andere weg een grotere rol kan spelen, dan is dat een goede ontwikkeling. Het voelt alsof je op een groot voetbaltoernooi serieus blijft meedoen na de poulefase.”

    Op de koffie

    Toch was hij nog niet in de gelegenheid op de koffie te gaan bij Two Tribes, Vanguard en Abstraction Games. Die studio’s smeedden een publishingdeal met EA (Swap This!, Gatling Gears) of leverden ports (Angry Birds op PS3 en PSP). “De ontwikkelingen [met deze studio’s] zijn vrij recent,” zegt Schenderling, “Bovendien was mijn eerste jaar als general manager druk en vol, met name door aanpassingen die we hebben moeten doorvoeren als gevolg van de neergaande economische trend.” Hij hoopt dat de bezoekjes er alsnog snel komen. 

    Aantrekkelijke vorm

    Wel was Schenderling betrokken bij de samenwerking tussen EA Benelux en de Amsterdamse studio WeirdBeard, voor een promogame in Flash gebaseerd op Need for Speed: Hot Pursuit. “We waren benieuwd of advergames werken als promotie van onze zogenaamde ‘full packaged goods games’,” zegt Schenderling. “Uit onderzoek achteraf is gebleken dat de doelgroep dit inderdaad een aantrekkelijke vorm vindt, versus gangbare promotie in de vorm van bannering en take-overs op websites.” De collaboratie heeft inmiddels vervolg gekregen. Eind maart werd een social game van WeirdBeard rond de nieuwe Sims-aflevering De Sims Middeleeuwen gelanceerd op Facebook, Hyves en Netlog.

    Gevraagd of hij meer mogelijkheden ziet voor lokale samenwerking, komt Schenderling met een interessante suggestie. “EA Benelux Publishing heeft veel ervaring met het in de markt zetten van games,” zegt hij – en de opgedane kennis kan het bedrijf wellicht delen. “Ik kan me voorstellen dat we een vroege ‘sanity check’ kunnen vormen in termen van marktpotentieel van projecten.” •


    Een veel groter fenomeen

    “Games zijn een veel groter fenomeen dan de meeste andere industrieën zich realiseren”, zegt Schenderling. “Toch is traditioneel entertainment – muziek, film, tv-series – on top of mind.” Zijn persoonlijke missie voor de komende jaren formuleert hij daarom als volgt: “Gaming als categorie promoten binnen de retailmarkt. Het potentieel van de branche wordt nog niet volledig benut en prominentere aandacht binnen retail zal voor consumenten, retailers en uitgevers positief uitpakken. Wellicht zit er dan stiekem toch nog wat groei in.”

    Tekst: Niels ’t Hooft
    Gepubliceerd in Control #24

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img