San Francisco, de GDC, het was me het weekje wel. Ik had er mijn vakantie van gemaakt met als doel om veel vrienden uit de internationale industrie weer te spreken. En met spreken bedoel ik natuurlijk drinken.
Het voordeel als je geen plannen hebt is dat je je elke dag kan laten verassen. De week begon met een dagje zon en een fikse wandeling. Ik raakte in gesprek met een jonge studio uit Boston dat in voorbereiding van hun games zoveel tijd aan tools had besteed dat dit hun core-business is geworden. Ik vroeg ze of ze uitgevers zochten, en wat ze eigenlijk van uitgevers vinden. Het antwoord kwam niet met mijn eigen mening overeen, dus besloot ik deze vraag aan iedereen te stellen. De maker van Mortal Kombat, de pers die me op een EA event geïnterviewd heeft, de DGG, ontwikkelaars uit alle hoeken van de wereld, zelfs de verkoper in de Apple store. Geen antwoord was hetzelfde. Waar de een denkt dat ze de vingers op de knip houden bewijst de ander dat het gulle gevers zijn. Een ding is wel duidelijk: de uitgevers weten het zelf ook niet meer. Met de komst van digitale distributie en minder kostbare producties staat de hele game-wereld op zijn kop. En dan loop je naar de IGF vloer en zie je dat de kwaliteit van deze games wederom onwaarschijnlijk hoog ligt. Uitgevers? Daar hebben ze nog nooit van gehoord. Ik ben een beetje jaloers.
Sander van der Vegte
Gamedesigner
Gepubliceerd in Control #24