De Amerikaanse psychologe Pamela Kato, bekend van een spel voor kankerpatienten Re-Mission, heeft haar volgende medical serious game opgeleverd voor het Universitair Medisch Centrum Utrecht. De game heet Air Medic Sky 1 en is bedoeld om jonge dokters te trainen in het nemen van de juiste beslissingen in stressvolle situaties.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=WpiDq2bM0wA&feature=player_embedded’]
Introductie van Air Medic Sky 1. Lees meer over Pamela Kato en de game in de komende Control.
Uit onderzoek blijkt namelijk dat jonge dokters de grootste brokkenmakers zijn in het ziekenhuis. Dat heeft niets te maken met een gebrek aan medische kennis maar juist het toepassen daarvan in stressvolle situaties. Kato werkte voor het project samen met Cor Kalkman, Ian Leistikow van het UMCU en de Amerikaanse gamestudio Visionshift.
Die studio werd gebruikt omdat ze veel ervaring hebben met het bouwen van games die bestuurd worden door middel van bio feedback. “Ik was eerst wat lacherig over hun new age-achtige games, maar de techniek erachter is echt indrukwekkend”, zegt Kato over de keus voor Visionshift. In Air Medics Sky 1 (of AMS, naar de code van luchthaven Schiphol) proberen jonge dokters opgenomen te worden in het team van AMS1. Dat zijn medische specialisten die met een speciaal vliegtuig naar rampgebieden over de hele wereld worden gestuurd. Denk aan bosbranden, aardbevingen en overstromingen.
Stress
De speler krijgt patienten voor zijn neus die hij moet diagnosticeren aan de hand van summiere informatie. Door te praten met de patient, de familie en collaga’s wordt steeds duidelijker wat de patient mankeert. Maar door tijdsdruk (andere patienten worden binnengebracht, of de patient verslechtert snel) is er niet altijd tijd voor uitgebreide informatievergaring. De game is te spelen met de muis, maar bepaalde taken worden uitgevoerd door middel van bio feedback. Door de hartslag en zweetafscheiding te meten, heeft de game namelijk een goede indicatie van de stress van de speler.
Voorbeeldje: bij een patient moet een bloed geprikt worden. In beeld verschijnt de arm en een naald. Om beide bij elkaar te brengen moet de speler ontspannen en zijn hartslag onder een bepaalde waarde krijgen. Simpele ademhalingsoefeningen zorgen ervoor dat de hartslag vertraagd en de speler rustig wordt. Een techniek die ook in de werksituatie gebruikt kan worden.
Harde data
De game is klaar, maar moet volgens Kato eerst nog uitgebreid getest worden. “De game is leuk om te spelen, maar dat is geen bewijs dat hij ook echt werkt. We hebben harde data nodig willen we aantonen dat de game ook daadwerkelijk ingezet kan worden als trainingsmiddel.” Het contract van Pamela Kato met de UMCU is afgelopen, waardoor ze nu naarstig op zoek is naar andere middelen om de game grondig te testen.
Lees meer over Pamela Kato en Air Medic Sky 1 in de komende Control