De onderzoeksgroep Applied Game Design van de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht heeft onderzoek gedaan naar de structuur en omvang van de Nederlandse gamesindustrie. We quoten uit de resultaten van dat onderzoek: ‘sinds tien jaar is een Nederlandse gamessector ontstaan van redelijke omvang, waarin zo’n 150 bedrijven en enkele tientallen organisaties, opleidingen en onderzoeksprogramma’s actief zijn. Recente studies schatten het aantal banen in de Nederlandse game-sector om en nabij de 3.000.’
De groei van de industrie en het aantal opleidingen is volgens het rapport het gevolg van ‘slim inspelen op trends binnen de mondiale gamesindustrie zoals nieuwe distributiemogelijkheden, nieuwe platformen, nieuwe businessmodellen en nieuwe toepassingsgebieden.’ Vervolgens gaat het rapport dieper in op serious games op het gebied van gezondheidszorg (een focus van dit rapport). ‘Sinds de jaren tachtig worden er games en simulaties ontwikkeld voor en toegepast in de gezondheidszorg. Sinds een jaar of vijf groeit het aantal toepassingen van health games snel.’
Het onderzoek is uitgevoerd in opdracht van de gemeente Hilversum en iZovator, het kennis- en innovatieplatform voor de zorgeconomie in de regio Gooi en Vechtstreek en is aangeboden aan Hans Vijlbrief, Directeur-Generaal Energie, Telecom en Markten van het Ministerie van Economische Zaken.