More

    [GDC] Cliff Bleszinski: een spervuur aan losse flodders

    Cliff Bleszinski, of Cliffy B voor fanboys, hield een amusant praatje waarin hij zijn ideeën over de gamesindustrie ongehinderd door enige restricties de zaal in slingerde. Bleszinski werkte in het begin van zijn carrière met Arjan Brussee (tegenwoordig Guerrilla Games) die hij ook nog even noemde: “Hij was de Ying bij mijn Yang.”

    Bleszinski had als losse rode draad de term ‘Power Creative’. Hoe word je een Power Creative, iemand die de lakens uitdeelt, die uniek en waardevol is en die het gezicht is van een studio? Hij heeft daar wel een paar ideeën bij. Of hij er zelf al eentje is, durfde Bleszinski niet te zeggen, maar dat hij op alle punten voorbeelden uit zijn persoonlijke ervaring gaf maakt duidelijk dat hij daar op zijn minst dicht tegenaan zit.

    Een paar van die punten. Ken je zwakheden. “Verzamel mensen om je heen die jou complementeren. Creëer een omgeving waarin mensen zeggen wat ze vinden en luister naar ze, want je kan het niet allemaal alleen.” Maak je producten persoonlijk. “Ik ben een kind van de 80’s. Ik ben opgegroeid met Transformers en Big Hair rockbands. Dat is mijn referentiekader. Maar ik ben ook mijn vader verloren toen ik zestien was, net als andere mensen uit het team al vroeg hun ouders kwijt raakten. Dat zie je terug in de ‘daddy issues’ die Marcus uit Gears of War heeft.” PR is een noodzaak. “Je moet niet bang zijn om op de voorgrond te treden. Jij maakt die games toch? Dan moet je je veel actiever bemoeien met de promotie ervan! Publishers vinden het vaak niet leuk als je dat doet, maar je maakt het development team wel zichtbaar voor de fans. En vergeet niet, voor hen doe je het.”

    Uitsterven

    Bleszinski ging ook nog even in op de veranderde markt en spelers. Mensen zijn tegenwoordig zo goed in multitasken en heus niet alleen de jongeren. “Ik ben 36 jaar en ik twitter terwijl ik een mail stuur en televisie kijk. We zijn er in meegegroeid.” Hij weigert ook te geloven dat de grote triple A projecten aan het uitsterven zijn. “Dat een nieuwe kant in games opeens in populariteit toeneemt wil niet zeggen dat het ergens anders moet afnemen.” Maar dat je meer moet doen om je fans geïnteresseerd te houden is duidelijk: “Zorg goed voor je fans, stop je spel vol met gekke easter eggs. Bouw een wereld om je IP heen van boeken, films, speelgoed en comics.” Oh, en zorg dat het IP van jou is.

    Zwerver

    “Ik zit vanaf mijn 17e bij Epic Games, dat betekent dat ik daar langer wel heb gewerkt dan niet. Best een rare gewaarwording”, duidde Bleszinski zijn geschiedenis in deze industrie. “Ik heb aan zoveel Unreal games gewerkt dat ik op een gegeven moment dacht: What’s next? Unreal the Musical?” Zijn huidige rol bij Epic omschrijft hij als: “Ik ben de leuke oom op allerlei projecten.” Bleszinski had nog een grappige anakdote over de GDC van twee jaar geleden. Hij was eerder klaar en gooide zijn badge in de prullenbak toen hij weg ging. Een zwerver die door de rommel scharrelde kwam zijn badge tegen, hing ‘m om zijn nek en wandelde het convention center in. Bleszinski: “Mensen die de zwerver zagen binnen waggelen met de badge met mijn naam erop zullen wel gedacht hebben: Wauw, crunch time at Epic must be a motherfucker!”

     

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img