Tekst: Alessandra van Otterlo
Angry Birds is niet de eerste game van het Finse Rovio, maar absoluut hun bekendste en meest succesvolle. En als je CEO Peter Vesterbacka mag geloven is het zelfs de meest succesvolle mobile game ooit. Een succes dat Rovio in de komende tijd verder uit wil breiden. Echter, geen vooruitblik zonder eerst terug te kijken hoe het succes is begonnen. “Apple heeft de wereld veranderd”, zegt Vesterbacka. “Zonder de app store had een klein bedrijf als Rovio nooit een game uit kunnen brengen. De timing was precies goed voor Angry Birds en alles viel samen. The perfect storm.” Toen de game op de iPhone een succes was bedachten ze dat het ook op andere platformen een hit kon worden. Inmiddels is Angry Birds verkrijgbaar op Android, Nokia, maar ook PS3, PSP, PC en Mac.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=-7gIpfrQdAI’]
Hoe kan je geld blijven verdienen aan de mensen die je game hebben gekocht? Een van de meest voor de handliggende oplossingen is merchandising. Rovio heeft dan ook een lijn van pluche characters en phone covers. Ook regelmatige updates en speciale content voor feestdagen als kerst houden de game levendig.Â
Machtige vogel
Verder schuilden er mogelijkheden in de vragen en klachten van spelers. Zo waren er veel gamers die vastzaten in verschillende levels. Als oplossing daarvoor heeft Rovio de Mighty Eagle ontwikkeld. Een in-app purchase in de vorm van een grote vogel die je met een blikje sardientjes lokt en die vervolgens het hele level in elkaar doet donderen. Voor ‘slechts’ 99 cent. Op dit moment heeft veertig procent van de spelers de add on gekocht. Het doel is vijftig. (Wat overigens de vraag oproept of de ontwerpers de verleiding kunnen weerstaan bewust moeilijke levels in elkaar te draaien, als een soort verborgen maar verplichte in-app purchase… –red.)
Rio de Birdo’s
Daarnaast heeft Rovio een samenwerking met 20th Century Fox en lanceert het op 22 maart Angry Birds Rio. Een game gebaseerd op de animatiefilm Rio die in april uitkomt. Fox heeft hiervoor veel aandacht gegenereerd door tijdens de Super Bowl een commercial uit te zenden. In de toekomst wil Rovio meer samenwerken met grote merken, maar niet in de vorm van simpele promoties. “Het moet een experience zijn”, zegt Vesterbacka. Over de toekomst is hij resoluut: “Dit is slechts het begin. Voor de zomer kunnen jullie nog heel veel coole dingen van Rovio verwachten.”