Kunstenaars en techneuten slaan handen ineen
De kunstzinnige gamesmakers van Monobanda en de techneuten van Cannibal Game Studios richten samen een nieuwe gamesstudio op. De totaal andere insteek van beide bedrijven was eerder al geen obstakel voor een succesvolle samenwerking. Cannibal leverde de techniek voor de kunstzinnige game Bohm, een concept van Monobanda dat momenteel internationaal veel aandacht krijgt.
[yframe url=’http://www.youtube.com/watch?v=Ye_U0zFM-EE&’]
Het succes van Bohm, waarin de speler in een rustig tempo een boom laat groeien, is dan ook de directe aanleiding voor de nieuwe studio. Sjoerd Wennekes van Monobanda: “De samenwerking kon bijna niet plezieriger. Wij gingen onze gang met het uiterlijk en de speel-ervaring van de game, en de jongens van Cannibal zorgden dat de technische kant perfect was.” Voor die techneuten was het echter wel even wennen. Jeroen Dobbe van Cannibal: “De eerste keer dat we ze ontmoetten, kwamen ze met mappen vol printjes en schetsen van bomen, met de vraag of we dat even voor ze konden maken. Maar we groeiden al snel naar elkaar toe.”
De voorlopig nog naamloze studio start dus goed met Bohm in de portfolio. Dit spel, mede gefinancierd door het Gamefonds, is bijvoorbeeld genomineerd voor een IGF Award (de hoogstmogelijke internationale prijs voor deze spelsoort). De award ceremonie is 2 maart in San Francisco. “Of we nu winnen of niet, de gezamenlijke studio zetten we door”, aldus Wennekes.