Laatst speelde ik Game Dev Story op de iPhone. Eindelijk bleek ik het in me te hebben: games maken. En ik had succes: mijn creatie in de categorieën ‘Sim RPG’ en ‘Dungeon’ met de fraaie titel Tunnelvisie 4 verkocht 18,5 miljoen exemplaren.
Game Dev Story is af en toe op knoppen drukken en vooral veel wachten. Kijken hoe je developers punten toevoegen aan de factoren Fun, Creativity, Graphics en Audio. Op gezette tijden kies je één teamlid voor een ontwikkelspurt. Dat is puur een dobbelsteenrol: als je geluk hebt, knalt je gamedesigner zo veertig punten bij de Fun-factor. Als je pech hebt maar de helft. En de uitkomst wordt razend spannend gebracht: een voor een verschijnen de Fun-icoontjes. Hoeveel zouden het er worden?
Het maakt niet uit welke game het is – Game Dev Story, Patience, Civilization – maar de dobbelsteenrol heeft altijd een hypnotiserend effect. Iets met het spanningsveld tussen de onmogelijkheid te weten óf je gaat winnen en de mogelijkheid dát je gaat winnen. Met deze games verlies je niet echt iets, hooguit je vrije tijd, of je verstand.
Spellen met een kanselement en een geldprijs. Een gevaarlijke combo
Met gokken kun je wel iets verliezen. Oftewel: spellen met een kanselement en een geldprijs. Een gevaarlijke combo. Want als de dobbelsteenrol poeder in ons drankje doet, dan neemt de pot goud ons mee naar huis.
Daarom is het zo absurd dat de overheid een loterij bestiert. Met een kans om te winnen die zo klein is dat weinig mensen zich er werkelijk een voorstelling bij kunnen maken. De staat zou het goede voorbeeld moeten geven in plaats van burgers het hoofd op hol te brengen.
En dan de gamesindustrie. De nieuwste incarnatie van Playlogic richt zich onder andere op casinogames – mobiel gokken. Ook Endemol Games houdt zich bezig met ‘money based games’. En zo zijn er meer partijen. Dat heeft weinig met games te maken. Mijn ratio spuugt erop en mijn onderbuik werkt voor de verandering eens mee. Die wordt hier misselijk van.
Niels ’t Hooft /// niels@bashers.nl
Hoofdredacteur / oprichter Bashers.nl
Gepubliceerd in Control #23