Vanaf het huidige nummer van Control, dat sinds gisteren bij iedereen op kantoor/thuis ligt, besteden we meer aandacht aan publishers en distributeurs. De primeur is voor Erik Scheuder, oprichter van Iceberg Interactive. Een van de laatste, zo niet dé laatste uitgever in Nederland die gelooft in boxed games.
Directeur Erik Schreuder noemt Iceberg Interactive “de laatste der Mohikanen” van de Nederlandse speluitgevers. Zijn bedrijf is de enige overgebleven partij die games op dvd’s in doosjes in de winkel legt.
Tekst: Niels ’t Hooft | Gepubliceerd in Control 23
Hij krijgt vaak vragen over boxed publishing. ‘Zijn doosjes niet dood?’ klinkt het dan. “In de VS schijnt digitaal al meer dan de helft van de verkopen uit te maken”, zegt Schreuder. “Maar de Europeaan houdt kennelijk graag iets in de hand.” In Engeland, een van Icebergs belangrijkste markten, is het maar vier procent van de verkopen. “Nederland zal daar iets boven liggen. Voorlopig zit er dus een prima business in retailpublishing. Bovendien hebben we zelf ook een aantal games op diensten als Steam staan.”
Dat digitale distributie bestaat, heeft grote invloed op de markt, en dus ook op Iceberg. In de anderhalf jaar dat het bedrijf bestaat, gaf het al meer dan 30 games uit. “Door hits als Tomb Raider bulkten de publishers eind jaren negentig van het geld. Ze werden een soort banken die games voorfinancierden. Het ging om enorme bedragen. Dat is nu niet meer te doen. Developers werken steeds vaker zelf met investeerders. Ze kunnen de ontwikkeling van hun games zelf betalen. Soms gaan ze er direct mee naar Steam. Als ze daar hun investering hebben terugverdiend, kloppen ze bij ons aan en leggen we de game alsnog in een doosje in de winkel.”
We hebben inmiddels tien horror-adventures uitgebracht. Liefhebbers van dat genre weten ons inmiddels te vinden.
Killing Floor is daarvan een voorbeeld. Een shooter die op Steam al veel had verkocht voor Iceberg het in de winkel legde. Schreuder is zelf nog steeds enthousiast speler van de game. Verder richt Iceberg zich op niches zoals simulaties en adventures. “De groep mensen die dat speelt is niet enorm groot, maar wel heel loyaal. We hebben inmiddels tien horror-adventures uitgebracht. Liefhebbers van dat genre weten ons inmiddels te vinden.”
Iceberg houdt zich vanuit zijn Haarlemse kantoor bezig met PR, marketing, drukwerk, sales, acquisitie en begeleiding van development – maar maakt zelf geen games. Ook heeft het agentschappen in Hamburg en Londen, die de distributie in de twee belangrijkste markten aanvuren. Het bedrijf werkt samen met ontwikkelstudio’s over de hele wereld, waaronder de Nederlandse bedrijven Vertigo Games (Adam’s Venture), VStep (Ship Simulator 2008) en Stentec (Sail Simulator).
Goede ontwikkelaars kunnen Iceberg altijd mailen. Schreuder: “Het belangrijkste is dat we een build krijgen. Die gaan we spelen. Vinden wij het goed, dan kijken we verder.” De game moet wel betaalbaar zijn voor Iceberg – Schreuder is op zoek naar games die al bijna klaar zijn. “We gaan niet snel in zee met een game die tien procent af is, we willen echt een bèta zien.
Niet alleen PC
Iceberg richt zich op de Europese markt, maar Nederland is daar met maar twee procent van de omzet een klein onderdeel van. “We zouden het hier graag beter doen”, zegt Schreuder. “Het is trouwens ook niet zo dat we alleen maar PC doen, we staan ook open voor platformen als XBLA en iPhone.”
Submissions: development@iceberg-interactive.com