Team6 is een van de best bewaarde geheimen van Nederland. Ver weg van de rest van games-ontwikkelend Nederland, namelijk in Assen, werkt het team van 13 man gestaag aan een groeiende portfolio van PC en Wii titels. De teller staat op 58 games waarvan het overgrote deel voor de PC is. Vanaf 2008 ontwikkelt Team6 ook voor de Wii en op dat platform ontpopt het team zich als de racegame-expert bij uitstek.
Vorige maand nog leverde Team6 FlatOut voor de Wii op. Daarvoor Redneck Racing Farm Animals, Glacier 3, Speed en Street Racer Europe 2,allemaal voor de Wii, allemaal dit jaar. Waarom zien we in Nederland Team6 dan zo weinig? Volgens oprichter Ronnie Nelis komt het omdat veel van hun games alleen in Amerika uitkomen: “Alleen al deze week tientallen mails binnen gekregen van FlatOut-fans die vragen om een release in Europa.” Aan Team6 ligt het niet, zij willen wel.
De Amerikaanse publisher Zoo heeft in ieder geval vertrouwen in de Nederlanders en legt veel opdrachten bij ze neer. En dat is terecht vindt Nelis: “Als ik FlatOut grafisch vergelijk met grotere jongens zoals NeedForSpeed voor de Wii dan is onze engine heel wat sterker.” De Team6-Engine is in steeds krachtigere versies al tien jaar de motor van al hun games.
Dus ook van hun nieuwe Wii-game Airhunter. De game komt uit de creatieve koker van het team uit Assen maar heeft ook nu weer alleen een publishingdeal in Amerika. Er moet toch zeker wel een Europese uitgever te porren zijn voor een explosieve arcade flyer met veel ontploffingen, schermvullende eindbazen en de mogelijkheid tot het aaneen rijgen van super charge combo’s? Nelis haalt zijn schouders op: “Er moest zo nodig een financiële crisis toeslaan. Dat heeft alles moeilijker gemaakt.”
Release februari 2011