Paladin Studios’ iPhone-game Jimmy Pataya — dat de studio binnen twee weken bij wijze van experiment ontwikkelde (achtergrond) — is ruim 100.000 keer gedownload. Echter, 90.000 daarvan zijn gratis binnengehaald toen de game een weekend lang gratis was via de Free App A Day-actie. Het spel is ongeveer 13.000 keer gekocht en dat heeft de studio zo’n 6.000 euro opgeleverd.
Dit zegt Paladin’s Dylan Nagel naar aanleiding van berichten dat de game 100.000 keer verkócht zou zijn. Nagel’s partner Derk de Geus maakte de opmerking over 100.000 downloads terwijl hij op het podium de Dutch Game Award in ontvangst nam voor Best Online Game voor EnerCities (foto). Enkele wakkere journalisten pikten dat op, maar — helaas voor Paladin — ‘gedownload’ bleek nog niet hetzelfde als ‘verkocht’…
Nagel tegen Control: “Jimmy [Pataya] is nog verre van rendabel. Persoonlijk ben ik hierdoor gaan denken dat freemium veel lucratiever is op de iPhone. Dus gratis weggeven, en meerdere betaalde opties aanbieden voor die gamers die dat willen. De hamvraag was dan ook: is er een freemium / ad supported versie van Jimmy Pataya te bedenken?”
De studio voegt er aan toe dat Jimmy nog niet dood is, nog steeds verkoopt en een hoop kennis (en fans) heeft opgeleverd. De prijs is momenteel 79 eurocent (voor iPad en iPhone/iPod Touch) Â en hier is een directe link naar de AppStore.