Er rommelt het een en ander bij middelware maker Emergent. Zijn Gamebryo Lightspeed-engine is de motor achter zo’n 350 titels, waaronder grote namen zoals Elder Scrolls: Oblivion en Bethesda’s Fallout serie. Het Nederlandse bedrijf Kalydo had net een deal gesloten met Emergent, om hun ‘game to browser’ technologie aan de man te brengen. CEO Doki Tops reageert.
Eerst even het taaie zakelijke deel van het nieuws. De verkoop van Emergent’s engine (en hun IPs en assets) wordt afgedwongen door investeerder Venture Lending and Leasing V, inc, die vier miljoen dollar in de enginebouwer stak (zo meldt Gamesindustry.biz). Hoewel Emergent in 2010 goede resultaten boekte, verloor het etterlijke miljoenen in de jaren ervoor, met een recordverlies van tien miljoen in 2008. De investeerder wil waarschijnlijk met de gedwongen verkoop zijn kapitaalinjectie van vier miljoen weer terugkrijgen.
De Nederlandse connectie in dit verhaal is Kalydo. Zijn technologie maakt het mogelijk om iedere game in iedere engine te laten draaien in een browser. Met deze technologie gaat Kalydo de concurrentie aan met diensten als Instant Action (ging vandaag ter ziele), Â OnLive en Gaikai. Kalydo sloot een deal met Emergent, die zijn huidige en toekomstige klanten zou wijzen op de dienst van Kalydo.
Wij vroegen Doki Tops van Kalydo of deze verkoop voor hen gevolgen heeft:
Nee wij ondersteunen hun technologie maar Kalydo werkt met alle middelware engines zelfs met Unity als ze willen. Qua intensiteit van de samenwerking kan het in de toekomst gevolgen hebben. Momenteel is onze focus op de 300+ bestaande klanten van Gamebryo welk nog een game aan het bouwen zijn of al af hebben. Mensen die nu in het proces zitten om de engine aan te schaffen zullen pas over 2 tot 4 jaar een game hebben. Dat is nu nog niet onze klant. Jammer is het zeker maar wie weet koopt een leuk bedrijf de assets op. Ze hebben een groot klanten bestand.