Een jury kiest de winnaars van de Dutch Game Awards. Júllie kiezen de winnaar van de Control Industry Award, de prijs voor de beste game van Nederlandse bodem. Maak kennis met de 8 genomineerden.
[stextbox id=”custom” caption=”Stemmen voor de Control Industry Award 2010″]
Stembiljetten zitten in de wekelijkse nieuwsbrief, de Control Borrelpraat. Nog geen lid? Vul hier je e-mailadres in en klik op Aanmelden*:
[wpmlsubscribe type=”list” id=”1″]
[/stextbox]
* Elke nieuwsbrief bevat ook een afmeld-link, dus je bent er ook zo weer van af, mocht je dat willen…
Eerst wat info over de award zelf:
- De Control Industry Award is de prijs voor de beste game gemaakt door een Nederlandse studio.
- De winnaar wordt gekozen door de lezers van Control.
- De award is de bekende uil van de Dutch Game Awards, maar dan in een zwarte uitvoering.
- De winnaar ontvangt dit jaar de Zwarte Uil uit handen van Keita Takahashi, de beroemde developer van Katamari en Noby Noby Boy.
- Voor het nomineren van de Control Industry Award heeft de redactie aan zes deskundigen gevraagd een lijstje te maken met games die volgens hen niet mochten ontbreken.
- De nominaties zijn gekozen uit de games die zijn aangemeld voor de Dutch Game Awards.
- Buitenlandse aanmeldingen zijn uitgesloten.
- Ook de studentengames hebben we uitgesloten.
- Wel willen we op deze plaats twee bijzondere projecten vermelden: Paper Cakes (HKU) en Herboren (Digital Dreams). Deze zijn nog te bekijken via DutchGameAwards.nl).
- In 2009 is de prijs gewonnen door Ronimo Games voor hun WiiWare-titel Swords&Soldiers.
- Zij lieten toen Guerrilla Games’ Killzone 2 en Triumph Studio’s Overlord II achter zich.
- Ronimo Games ontving de eerste Zwarte Uil uit handen van Peter Molyneux, de beroemde gamesdeveloper van ondermeer de Fable-serie, Black&White en Populous.
- De Control Industry Award bedankt: Jan-Pieter van Seventer, Jacco van Uden, Niels ‘t Hooft, Harry Hol en Martijn van Best.
- De Control Industry Award wordt mede mogelijk gemaakt door Game in the City en haar sponsoren: Gemeente Amersfoort, de Europese Unie, de Provincie Utrecht.
De Control Industry Award wordt tegelijk uitgereikt met de Dutch Game Awards, en wel tijdens het Control Industry Dinner (kaarten zijn hier te bestellen).
Fairytale Fights
Playlogic Game Factory
Fairytale Fights kreeg er bij de release flink van langs van reviewers over de hele wereld. Waarom is de game dan toch genomineerd voor een zwarte uil? Omdat wij verder kijken dan alleen oppervlakkige gameplay. Wij kijken verder en zien een hoogst origineel concept dat twee schier onverenigbare werelden (sprookjes en hack ‘n’ slash) samenbrengt. Volledig in lijn met het concept zijn de overdadige, mierzoete visuals die zowel het onschuldige als het gewelddadige benadrukken. We horen een zorgvuldig neergelegd klankentapijtje en zien dan een game die een nominatie waardig is.
Campfire Legends: The Hookman
Gamehouse Studios
In het overvolle ‘hidden object’-genre wist GameHouse Studios op te vallen met Campfire Legends: The Hookman. De Eindhovense studio, altijd op zoek naar een nieuwe casual hit, combineerde de ‘verborgen objecten’ met meer traditionele point’n’click adventures en puzzle-geörienteerde gameplay. Wat de game echter definitief boven zijn genre-genoten doet uitsteken is de hoge productie waarde. Het spel vertelt een spannend verhaal (de ‘Hookman-legende’) en er is maar één manier om dat over te brengen en dat is met de juiste graphics, de juiste muziek en de juiste stemmen. Het lukt GameHouse geregeld de speler de stuipen op het lijf te jagen als een echte horrorfilm. Spelers waarderen het spel bijzonder hoog, op geen site komt het gemiddelde onder de 4 sterren en recensenten zijn zonder uitzondering lovend. Niet minder belangrijk: de game was een verkoophit.
Mijn naam is Haas
Mijn naam is Haas
In “Mijn naam is Haas” leren kleuters verhalen te vormen in een speelse setting. De creativiteit van het kind wordt aangewend door hen de wereld van Haas te laten creëren: kinderen tekenen binnen het spel, waardoor de wereld tot leven komt. De tekeningen van het kind beïnvloeden direct het ontwikkelende verhaal, zodat kinderen op een speelse wijze in aanraking komen met het maken van een eigen verhaal binnen een nieuw medium. Wie video-opnames ziet van kinderen die met het spel bezig zijn weet: dit wérkt. Het taalgebruik, de stijl en vooral de gameplay sluiten zeldzaam goed aan bij de doelgroep.
‘Mijn naam is Haas’ is voortgekomen uit een afstudeerproject in het kader van het European Media Masters of Arts-programma en is inmiddels ver doorontwikkeld. In een eerder stadium won het al de RVU/HKU Mediaprijs en de Europrix Multimedia Top Talent Award.
Pritt Knutselwereld
Little Chicken
Het had zo makkelijk fout kunnen gaan met deze game. Een browserspel ter promotie van een plakstift had jonge gamers juist weg kunnen houden van de boodschap die de plakselfabrikant predikt: knutselen is leuk! Maar Little Chicken heeft die valkuil vakkundig vermeden door de game een duidelijke link naar de echte wereld te geven. Die link is de printer. Door de kleine gamers alle objecten zelf te laten plakken en knippen die in de knutselwereld ook voorkomen, ontstaat er een speelse dynamiek tussen de echte wereld en online. De vormgeving van aan elkaar geplakt karton, wc rollen en gekleurd papier verdient ook een pluim.
Houthoff Buruma The Game
Ranj Serious Games
Hoe opwindend kun je een recruitement-spel voor een advocatenkantoor maken? Heel opwindend, kennelijk. RANJ bewijst na het succesvolle Sharkworld opnieuw een ‘hit’ te scoren in de wereld der serious games. Je zou alleen al om deel te kunnen nemen aan ‘The Game’ een sollicitatiebrief schrijven aan het prestigieuze kantoor. RANJ weet op een zeer deskundige wijze doel en middel te combineren tot een geweldig resultaat. Middels veel videomateriaal wordt de speler de wereld van een topjurist binnengetrokken en moet zich daar staande weten te houden. Wie de game (al dan niet in teamverband) tot een goed einde wist te brengen, mocht rekenen op een gesprekje met de HR-afdeling van het bekende advocatenkantoor. Het spel leverde opdrachtgever Houthoff Buruma een hoop publiciteit op, won een European Innovative Games Award 2010 en is genomineerd voor de Accenture Innovation Awards.
Greed Corp
W!Games (NU: Vanguard Entertainment Group)
Het vergt moed om een computerspel te maken van wat in essentie een bordspel is. Moed omdat het een hele spelregelset heeft die eerst uitgelegd dient te worden aan de gamer. Het is bijvoorbeeld veel makkelijker een first person shooter uit te leggen, omdat de regels in principe vastliggen. Toch besloot W!Games (tegenwoordig Vanguard Entertainment Group) de moeilijke weg te bewandelen met hun eerste game van het nieuwe IP Mistbound. En met succes! Greed Corp heeft een beperkt aantal eenheden en moves, maar weet die met veel flair en tactische diepgang in te zetten. Door het afbrokkelende land heeft deze nieuwe vorm van schaken een urgentie die je zelden ziet in turn based games. Bekroond met een Editors Choice Award door de bekende gamessite IGN.com.
EnerCities
Paladin Studios
Een echte serious game of een leuke variant op SimCity? Daar laten wij ons niet over uit… Feit is dat Paladin met EnerCities een even verslavende als leerzame game heeft afgeleverd. Verslavend, vanwege zijn SimCity-achtige gameplay en het competitie-element. Vrienden die een hogere score halen dan jij? Hup, dan nog maar een ronde. Leerzaam, omdat de game de speler duidelijk maakt hoe energieverbruik, vervuiling, woongenot en economische groei zich tot elkaar verhouden. EnerCities weet dit over te brengen zonder ergens belerend te zijn. Daarnaast is de game het product van een consortium, waaronder de EU. Vaak verzandt zoiets in een saai, nietszeggend compromis. Dat EnerCities zo’n fris en kwalitatief hoogstaande casual game is geworden, zegt iets over de capaciteiten van de ontwikkelaar. EnerCities was finalist in de Unity3D Awards en was genomineerd voor de Best ICT for Energy Efficiency Project Award 2009.
Club Galactik
Virtual Fairground
Club Galactik is een browser based MMO voor kinderen, gebaseerd op de populaire tekenfilmserie Galactik Football. In die ene zin zitten drie potentiele knelpunten. Een browser based MMO, gebouwd in Flash is geen makkelijke opgave. Toch heeft Virtual Fairground de technologie naar hun hand weten te zetten. Een virtuele wereld voor kinderen vergt ook extra aandacht vanwege de kans op pesten, verdachte figuren en problemen met betaling, maar ook die horde is elegant genomen. Een uitgebreide ouders-sectie met mogelijkheden tot het begeleiden van het eigen kroost is aanwezig. Tenslotte kan een bekende licentie leiden tot allerlei beperkingen in game design, maar Club Galactik is een echte uitbreiding van de populaire franchise.
[stextbox id=”custom” caption=”Stemmen voor de Control Industry Award 2010″]
Stembiljetten zitten in de wekelijkse nieuwsbrief, de Control Borrelpraat. Nog geen lid? Vul hier je e-mailadres in en klik op Aanmelden*:
[wpmlsubscribe type=”list” id=”1″]
[/stextbox]