Op de Quest3D-conferentie in Leiden eind oktober, dit jaar voor de vijfde keer gehouden, presenteerde programmeur Remco Jacobs versie 5 van Quest3D. Als alles meezit, komt die begin 2011 uit.
De verbeteringen zijn divers: modellen importeren uit andere programma’s is makkelijker, het aantal werkbare bestandextensies is uitgebreid en photoshop-bestanden voor textures zijn direct te importeren. Verder staat versie 5 het gebruik van mp4 toe, zijn de graphics verbeterd en is er een effectievere compiler. Tonemapping is gebaseerd op de traditionele Kodak fotofilm.
“Die had van die mooi diepe, donkere kleuren,” zegt Jacobs. Wie lichtval lekker wil “bloomen”, kan desondanks andere objecten scherp weergeven. Kortom, deze Neder-engine wordt volwassen. Al dit moois heeft een prijs: de engine is alleen op PC beschikbaar. Bugs die nog in versie 4 zitten, hebben geen prioriteit nu versie 5 in de maak is.
Volgens mede-engineer Arthur Roodenburg van ACT-3D is het platform bijzonder geschikt voor gebruikers die op het snijvlak van kunst en techniek werken, die snel iets willen neerzetten voor hun klanten. “Verder zitten veel afnemers in Duitsland, die de engine gebruiken voor het maken van virtuele trainingtools. Een andere veelgebruikte toepassing is architectuur.”