Rex Crowle is verantwoordelijk voor de eigenzinnige look van PS3 game Little Big Planet. Op het festival voor digitale kunst Playgrounds in Tilburg sprak Control met hem over zijn designwerk. “humor in design staat op gespannen voet met de heersende ideeën over immersie.”
Het complete artikel is gepubliceerd in Control 21 en zal op deze plaats verschijnen zodra het blad is gedistribueerd.
Als hoofddesigner is Crowle verantwoordelijk voor de visuele stijl van de Little Big Planet-games. De serie staat bekend om zijn knip- en knutsel-look, waar spelers zelf mee aan de slag kunnen door levels te ontwerpen. “Alsof Sackboy onder je bankstel heeft gekeken, daar allemaal oude rotzooi aantrof en er vervolgens mee aan de haal is gegaan”, vat Crowle de wereld van LBP samen. Daarom ziet alles in het sokpoppetjes-universum er uit als een kijkdoos. Misschien is Little Big Planet Crowle’s manier om af te rekenen met een creatief trauma uit zijn kindertijd: “Op de basisschool hadden we van die grote lego-blokken op het schoolplein, die de leraar in een vaste vorm aan elkaar had gelijmd. Dat maakte me gek, want ik dacht: zo is dit toch niet bedoeld?”
Humor
Eén van de eerste levels in Little Big Planet 2 heeft een renaissance-thema, waar een imposante zuilengalerij bij nadere inspectie uit toiletrollen blijkt te bestaan. Een andere grap is een kunstwerk waar een prijssticker op zit. “Dergelijke humor ontbreekt vaak in games, want het staat op gespannen voet met heersende ideeën over immersie. Het kan ook niet overal, natuurlijk. Maar ik denk dat speels design gamers uitdaagt zélf aan de slag te gaan met het bouwen van levels.”