Goodbye Galaxy Games (alias Hugo Smits) kondigt vandaag Flipper 2 aan. Flipper 1 was een voxel-based 3D puzzelgame. Oftewel in gewoon Nederlands: je goudvis was zoek en jij moest hem vinden. Flipper 2 gooit het over een heel andere boeg.
De nieuwe game maakt geen gebruik van voxels. “Het is een 2D actie puzzelspel,” zegt Hugo Smits. “Je bestuurt deze keer de vis Flipper, die een robotpak draagt.” De eerste concept art toont Flipper in een ‘kom’ die tegelijk de helm is van het mechanische lijf. Gamenostalgici zullen in dit concept wel wat verwantschap zien met Earthworm Jim, maar de game is zeker geen standaard platformer. “Je kunt in ieder level slechts op één knop drukken. De actie van deze knop verschilt per level. In het ene scherm spring je, in het ander zou je kunnen schieten. De acties worden ook steeds bizarder, en het is aan de speler om op het juiste moment die actie uit te voeren.” Smits heeft honderden levels gepland (die elk één scherm beslaan) zodat de speler gebombardeerd wordt met situaties waarin hij supersnel moet beslissen. Smits vergelijkt het zelf met WarioWare.
Flipper 2 verschijnt, net zoals deel 1, op DSiWare. De eerste game heeft het volgens de maker heel goed gedaan, en sleepte een nominatie voor de Dutch Game Awards in de wacht. “We zijn er geen miljonair van geworden, maar we hebben er goed aan verdiend.” Smits werkt opnieuw samen met Paul Veer en Roy Nathan de Groot. Als alles goed gaat hoopt Goodbye Galaxy Games het spel over drie maanden af te hebben.
De eerste Flipper werd uitgegeven door Xform. Voor deel 2 is Smits wel in gesprek met een uitgever maar er is nog niets concreet afgesproken.