Keita Takahashi is een van die zeldzame übertalenten in de internationale gamesindustrie. Zijn onmiskenbaar Japanse games breken met bestaande conventies en beïnvloedden duizenden developers over de hele wereld. Tijdens Game in the City zal Takahashi zowel een keynote speech geven, als een workshop voor Nederlandse gamesdesigners.
De Katamari-games zijn zo bizar, dat ze moeilijk zijn te beschrijven. Een poging: in een kleurrijke wereld bestuurt de speler een bal met als doel over zoveel mogelijk objecten te rollen die vervolgens aan die bal blijven plakken. De speler mag naar het volgende level als hij zoveel objecten heeft opgepakt dat de bal enorm in omvang is toegenomen (filmpje!).
Zowel de Katamari-games als zijn jongste succes Noby Noby Boy zijn wereldwijd geprezen voor hun artistieke prestatie en de verholen maatschappij-kritiek (de bal die alles oppakt kan worden beschouwd als de onverzadigbare Westerse consument).
Takahashi verliet onlangs Namco Bandai, het bedrijf waar hij jarenlang voor werkte. Samen met zijn vrouw startte hij een nieuwe studio, Uvula genaamd. Verwacht wordt dat hij tijdens Game in the City meer over zijn toekomstplannen zal vertellen.
De komst van Takahashi naar Game in the City is mede mogelijk gemaakt door het Gamefonds, een stimuleringsproject voor artistieke games.