“Deadlines zijn de motor achter echte creativiteit.” Gamejams tonen de waarheid van die stelling, en het is een van de redenen dat Spil Games samen met Google een groep developers uitnodigde om te kijken wat zij onder hoge tijdsdruk konden maken met HTML5. Het resultaat: 13 gloednieuwe HTML5-games in 48 uur.
Doel van de bijeenkomst was het creëren van een soort snelkookpan, om in een weekend een HTML5-game te maken. De deelnemers gingen in groepjes aan het werk, aan de hand van drie thema’s: Connectie, Make and Break en Friennemies (vrienden die vijanden zijn en vice versa, red.) for Life.
De keuze voor HTML5 als programmeertaal vloeit voort uit Spils ambities mobiele gebruikers ook te bedienen. Veel smartphones ondersteunen Flash niet of slecht, HTML5 is dan (tenminste deels) de oplossing.
[stextbox id=”custom”]
Lees ook ons interview met de CEO en HTML5-specialist van Spil Games:
[Interview] Spil CEO en technicus over HTML5-innovatie
[/stextbox]
“We zijn heel blij met de opkomst”, zegt Gregory Kukolj, Corporate Communication Director van Spil Games. “Er hadden zich aanvankelijk 55 mensen aangemeld, waarvan er daadwerkelijk 26 zijn gekomen. In San Fransisco, bij Google, waren een kleine tachtig deelnemers die tegelijk met dezelfde opdracht aan de slag gingen. Dat is alles bij elkaar een heel mooi begin. We hopen dat dit verder groeit. Komend jaar gaan we zeker nog vier of vijf soortgelijke evenementen organiseren.”
[stextbox id=”custom” caption=”Bekijk zelf de resultaten”]
http://www.ihenk.com/twittwattwet
http://www.pxdraw.com/atome.html
http://bit.ly/pulsi (any username is OK)
http://github.com/DavidDurman/snakes/
http://www.blissfulthinking.nl/html5gamejam
http://www.t-visual.nl/parallax/bin/
Source:Â http://github.com/SchizoDuckie/html5gamejam
Live Demo:Â http://www.schizofreend.nl/html5gamejam/
[/stextbox]
Onderzoekers
De deelnemers hadden een gevarieerde achtergrond: “We hadden een ex-Ubisoft developer, maar ook studenten die net hun masters van de HKU hadden behaald. En zelfs onderzoekers die normaal gesproken niets met games doen, maar hun computer kennis gebruikten om ook tot een spel te komen.”
De Jam leverde in Nederland dertien games op. De uiteindelijke winnaar van de hoofdprijs (een Samsung Galaxy Tab) is Tom Hastjarjanto. In zijn Monkey Fortress is de speler een aapje dat vallende kokosnoten moet ontwijken. De vallende kokosnoten veranderen echter in bakstenen waarmee hij een schuilplaats kan bouwen.
Eerste stap
“Het was een ontzettend leuke en creatieve bijeenkomst en een goede manier voor ons om nieuwe talenten te ontdekken. We zijn blij met deze nieuwe contacten. Ook zien we dit als weer een stap om het open HTML5-platform onder de aandacht te brengen van ontwikkelaars en zo deze open ontwikkelomgeving te stimuleren.”
Een aantal van de games worden nu verder ontwikkeld, en een aantal ontwikkelaars gaan deze spellen inzenden naar de grote HTML5-wedstrijd die Spil Games heeft uitgeschreven. Deze wedstrijd heeft een prijzenpot van $50.000.
Kijk voor een fotoverslag en meer informatie op http://www.html5gamejam.com/
Robbert van Os has sent you a message. Date: 10/11/2010 Subject: RE: HTML5 Gamejam Hi Matthijs, Leuk om te horen dat je een stukje wilt schrijven voor de website. Voor details verwijs ik graag door naar Gregory Kukolj. Hij kan je voorzien van verschillende insights. Gr. Robbert On 10/11/10 2:28 AM, Matthijs Dierckx-Kuijper begin_of_the_skype_highlighting end_of_the_skype_highlighting wrote: Kunnen we ergens wat nieuws vinden over de Gamejam van dit weekend? Voor een stukje op onze website. Goede groet, Don’t want to receive e-mail notifications? Adjust your message settings. © 2010, LinkedIn Corporation |