“Mensen geloven nog steeds niet helemaal dat het echt kan, terwijl het voor ons inmiddels gesneden koek is”, zegt Chris van der Linden, mede-oprichter van Kalydo. De technologie van het bedrijf klinkt dan ook ongelooflijk: het converteert een spel (elk spel, elke engine) zodat het speelbaar is in een browser. Niet alleen dat, de geconverteerde game start binnen zestig seconden. Gisteren maakte Kalydo een deal met Emergent bekend.
Hiermee is de technologie van Kalydo een rechtstreekse concurrent van OnLive en Gaikai, die spellen via video streaming ‘cloud based’ naar de huiskamers brengen. Kalydo werkt echter niet met video streaming. De game wordt in efficiënte brokjes verdeeld en installeert deze op de computer van de speler. De brokjes die het eerst nodig zijn (menu, eerste level) komen het eerst. De speler kan dus meteen van start. De plug-in haalt de rest op de achtergrond op. Dit is een naadloos proces en zorgt er voor dat een game van 1 gigabyte grootte binnen zestig seconden (liever nog minder) speelbaar is. Van der Linden: “Iemand die op een link klikt wil niet wachten. Als het te lang duurt is hij weg.”
Deal
Gisteren maakte Kalydo een overeenkomst bekend met Emergent Game Technologies, waar ze strategisch mee samenwerken. Emergent is het bedrijf achter de Gamebryo engine, waar bijvoorbeeld Oblivion, Fallout 3 en Warhammer Online op draaien. “Emergent heeft een groot netwerk en biedt onze technologie onder hun klanten aan. Het is niet zo dat er al concrete projecten zijn die ik kan noemen.”
Het proces om een spel om te zetten naar de browser duurt niet langer dan een paar weken. “We zijn hier inmiddels zo ervaren in, dat we binnen een week een eerste versie draaiend hebben. De weken daarna zijn we bezig met finetunen. Het is geen geautomatiseerd proces. We faciliteren het.”
Casual
De technologie is uitermate geschikt voor casual gamers die snel iets willen spelen. Een ‘Kalydo powered’ spel draait zonder enig probleem op Facebook. Het mooie is dat ‘casual’ niets zegt over de complexiteit. Een spel zoals Oblivion zou zonder problemen via een browser kunnen draaien. Als voorbeeld toont Kalydo een filmpje op de eigen site. Hierop zie je hoe iemand via Facebook een Third Person Shooter start en speelt, getiteld ‘Daydreamer’. Dit is een techdemo van Emergent Game Technologies. Het spel start binnen 30 seconden op. Hetzelfde geldt voor een casual MMO (waar Chris de naam nog niet van mag noemen). Deze game van 1 gigabyte lanceert binnen een halve minuut.
Complexiteit en snelheid kunnen dus blijkbaar prima samengaan. De technologie van Kalydo zou wel eens een grote sprong voorwaarts kunnen betekenen voor Facebook gaming in het bijzonder en casual spellen in het algemeen.
In Control 20 verscheen reeds een artikel over Kalydo’s engine.