Vele ogen zijn gericht op de techniek van Gaikai, die het mogelijk maakt om topgames te draaien in een browser. Maar ondertussen heeft Eximion uit Eindhoven het allang voor elkaar met hun platform Kalydo.
“Dus écht elke game kan je op deze manier in een browser draaien?” Chris van der Linden en Doki Tops van het Eindhovense Eximion knikken geduldig. “Call of Duty? FIFA? Mafia II? Echt waar?” De bezoeker van het Holland Paviljoen op de Gamescom, waar Eximion een bescheiden hoekje heeft, kijkt de heren met toegeknepen oogleden aan. De presentatie van hun online gameplatform Kalydo levert vaker dit soort ongelovige reacties op. Creative Director Van der Linden is stellig: “High end 3D games, ontwikkeld op welke game-engine dan ook kunnen via Kalydo op het web gepubliceerd worden.” De man kijkt ze nog eens argwanend aan. “Dus ook Starcraft II?” Tops en Van der Linden zuchten nog eens diep: “Jaa-haa!”
Beste ter wereld
Even voor de duidelijkheid. De genoemde games draaien niet via Kalydo in een browser, maar het zou kunnen. De techniek staat en het jonge bedrijf is nu ook klaar het commercieel uit te baten. Vier jaar was het platform in ontwikkeling en in die tijd kregen bedrijven die soortgelijke technieken ontwikkelen -Gaikai en OnLive- veel meer exposure. Managing Director Doki Tops weet waar dat aan ligt: “Dat heeft enerzijds met budget te maken, anderzijds ook met een stuk cultuur. Nederlanders staan bekend om hun “eerst zien, dan geloven” mentaliteit. Om die reden hebben wij dan ook onze focus de afgelopen jaren gelegd op het daadwerkelijk ontwikkelen van het beste browser game platform ter wereld. Natuurlijk hadden we het leuk gevonden om ook op Gamasutra te staan onder de noemer ‘revolutionair, geweldig!’, maar wij geloven dat een goed product uiteindelijk het allerbelangrijkste is.”
Realtime
Eximion biedt een volledig ontwikkeltraject. Een uitgever of developer geeft toegang tot de code en het team in Eindhoven neemt het daarna volledig over. De code en engine worden geanalyseerd en gecomprimeerd. Op deze manier wordt de game geschikt gemaakt voor een browser, zonder veel in te leveren aan grafische kwaliteit of functionaliteit. De basisconversie duurt ongerveer anderhalve week. “Zodra een game browserbased is, gaat er een hele wereld van nieuwe mogelijkheden open. Zo kan men bijvoorbeeld realtime statistieken van de game zien in een Google-Analytics achtige omgeving binnen ons platform”, vertelt Tops trots. “Naast de browser integratie zorgt Kalydo ook voor de communicatie met de website en biedt een enorm scala aan social features.”
Geheim
Maar techniek zonder content is niet veel waard en daarom was de kleine meeting room drie dagen lang volledig volgeboekt. “Het doel van GamesCom voor dit jaar was dan ook het smeden van nieuwe strategische partnerships”, aldus Van der Linden. De beurs bleek een succes voor Eximion. Contracten werden getekend met uiteenlopende partners, die nog even geheim moeten blijven. De eerste toonaangevende third party game op het Kalydo platform draait inmiddels wel. Het is onGolf, een Zweedse golfgame gemaakt voor een grote online community. Binnenkort veel meer nieuws over de partners die gebruik maken van Kalydo.
Update: Eximion heeft net bekend gemaakt dat ze een samenwerking zijn aangegaan met Emergent. Daardoor wordt het Kalydo game platform geïntegreerd in de Gamebryo en Gamebryo Lightspeed engines. Gebruikers kunnen zo hun games relatief makkelijk omzetten naar een browser game.