Spil Games pusht HTML5. Control sprak met CEO en mede-oprichter Peter Driessen en Spil’s HTML5-‘evangelist’ Robbert van Os over hoe ze dat gaan doen.
Het hele interview is verschenen in Control 20.
Casual games op webportals draaien dankzij Flash. Dit is ‘gewoon’ hoe het is. Wie geen Flash wil of kan installeren, speelt dus maar wat anders. Jammer dus voor al die iOS en Android bezitters? Spil Games, wereldwijd een van de grootste uitbaters van spellenportals (zoals in Nederland Spelletjes.nl) wil dit radicaal veranderen met HTML5, en looft daarom $50.000 uit.
“We zagen hoe snel de ontwikkelingen gaan met mobiel internet,” zegt CEO Peter Driessen. “We wilden onze mobiele klanten ook games bieden en gingen op zoek naar ontwikkelaars die HTML5-spellen maken. We kwamen tot de ontdekking dat we eigenlijk de eersten zijn die daar serieus mee aan de slag gaan.”
Dat andere ontwikkelaars nog niet in het HTML5 gat zijn gesprongen komt deels omdat die markt nog heel jong is. Lange tijd werd stiekem ook nog wel gehoopt dat Steve Jobs en Adobe tot een overeenkomst zouden komen die Flash in de browsers van de iDevices mogelijk zou maken. Daarnaast is HTML5 nog niet helemaal ‘af’.
Buzz
“HTML5 is een buzzword”, zegt Robbert van Os, de HTML5-kenner van Spil Games. “Het is een verzameling standaarden die als geheel nog niet zijn uitgekristalliseerd. Wel is het nu al bruikbaar als leidraad om webgames te maken die gebruik maken van dit open platform.” Open is hier een sleutelwoord. Wie in Flash wil ontwikkelen, moet langs Adobe, terwijl iemand een HTML5-game in principe al in Notepad kan maken.
“We willen de ontwikkeling van een open platform voor browsergames een flinke injectie geven. Daarom schrijven we een wedstrijd uit met een prijzenpot van $50.000. We willen zo ontwikkelaars stimuleren om goede HTML5-spellen te
maken.” De eerste inzendingen zijn inmiddels binnen, en Spil legt dankzij de publiciteit rond hun initiatief veel contacten met ontwikkelaars, die geïnteresseerd zijn in dit nieuwe platform.
Daarnaast organiseert Spil samen met zoekmachine-gigant Google een ‘hackathon’. In 32 uur gaan ontwikkelaars zowel in Mountainview, Californië als in Hilversum bij Spil een HTML5-spel maken.
Hausse
Nu is deze aanval op de hegemonie van Flash natuurlijk niet alleen uit idealisme voortgekomen. De potentiële markt is immers enorm. Alleen al van de iOS devices, zoals iPhone en iPad, zijn meer dan 140 miljoen apparaten verkocht. Tel daarbij de Android-devices en de komende hausse aan tablets, en je hebt een massa gebruikers die je niet links wilt laten liggen.
Op de vraag of HTML5 in alles Flash kan vervangen antwoordt van Os met een gereserveerd ‘ja’: “Ik geloof dat alles wat je in Flash wil en kan, mogelijk is in HTML. De vraag is meer of de hardware altijd sterk genoeg is om dat allemaal te ondersteunen. Mobieltjes hebben minder krachtige processors dan een PC, dus moeten we voor telefoons meer optimaliseren. Maar we denken ook dat de hardware en onze eigen optimalisatie een grote sprong gaan maken.”
Het bedrijf wil niet van Flash af. Het is een goed werkende oplossing waar veel klanten gebruik van maken. Is HTML5 dan een noodsprong? Wat nou als Steve Jobs opeens aankondigt dat hij weer vriendjes is met Adobe en de iPhone Flash in de browser mag draaien? Peter Driessen en Robbert van Os kijken elkaar even aan, maar zeggen dan heel stellig dat HTML5 hoe dan ook belangrijk voor hen is. Het bedrijf wil eigenlijk simpelweg alle deuren open hebben, zodat zo veel mogelijk klanten makkelijk naar binnen kunnen. “We denken dat de helft van al onze games straks in HTML5 draait. Dat doen we niet alleen voor mobiele gebruikers. HTML5 draait ook op browsers als Chrome en Safari. Dat betekent dat we straks nog maar één versie hoeven te maken van een game die overal op draait.”
Er zijn uiteraard critici van HTML5. Zo bestaat er onder sommige ontwikkelaars de zorg dat een HTML5-game heel makkelijk ‘open te breken’ is, waarna de code op straat ligt. Volgens Van Os is dat niet anders dan bij Flash. “Daar heb je ook decompilers voor. Het is niet makkelijker om assets uit een HTML5-game te stelen dan uit een Flash-spel. Bovendien zijn we steeds bezig met het ontwikkelen van betere beveiliging, en geloven we heel sterk in social games. Die hebben haast per definitie een serverside component, wat in HTML5 wordt ondersteund via Websockets.”
Van Os stelt dat games die pas echt goed werken als ze informatie met de server delen, zoals leaderboards, multiplayer of friendslists, niet zomaar van de site af te plukken zijn door piraten.
Gewoon een taal
Feitelijk wuiven zowel Driessen als Van Os bezwaren tegen HTML5 allemaal weg. “Waar het eigenlijk op neerkomt”, zegt Van Os, “is dat HTML gewoon een taal is, net als C++ of PHP. Een goede gamesdesigner maakt het niet uit welke taal hij gebruikt. Het gaat om een ijzersterke game. Daar zijn wij naar op zoek: naar veel leuke games waar zo veel mogelijk mensen gebruik van kunnen maken op zo veel mogelijk apparaten.” •