Games en films: het is soms een vreemde relatie. Games willen films zijn, en filmmakers denken dat ze wel even een game-hit in een film blockbuster kunnen veranderen. Over de relatie tussen deze twee media, en de kansen die kruisbestuiving biedt, gaat Game.nff: een hele dag praten over en stoeien met games en films. De dag is georganiseerd door de Dutch Game Garden, de presentatie is in handen van Control uitgever Matthijs Dierckx Kuijper. Na de klik kun je zien wat er maandag 27 september allemaal gaat gebeuren in Utrecht.
Zie uiteraard ook de website voor meer informatie.
Het volledige programma is als volgt:
10:00 Welkom
Matthijs Dierckx Kuijper (Control Magazine)10:05
Evert Hoogendoorn (game designer, IJsfontein)
De stand van zaken in de gamesindustrie.10.40
Nader bekend te maken spreker
11:15
Mels Kroon (producent, De Shaduw van Bonifatius)
De Shaduw van Bonifatius is een eindexamenfilm van de Filmacademie, waarbij het productieproces meer weg had van dat van een game. De film, die volop gebruik maakt van computertechnieken, gaat deze avond in première.11:50
Dominique van Ratingen (MEDIA Desk NL)
MEDIA Desk assisteert bij het doen van aanvragen bij het Europese programma MEDIA.
Hierbij wordt nadruk gelegd op de combinatie tussen film en games.12:10
Martijn van Boven (GameFonds)
Het Gamefonds geeft kunstenaars, vormgevers en animatoren de kans om samen met een game-ontwikkelaar een aanvraag doen voor de ontwikkeling of de productie van een game.12:30
MIDDAGPAUZE
13:30
Michaël Bas (RANj Serious Games)
RANJ is een creatieve studio gespecialiseerd in het ontwerpen en ontwikkelen van digitaal entertainment, met de focus op serious games. Michaël Bas gaat in op de rol van film en games in hun multimediaproducties.14:00
Yorick Goldewijk & Tuur Hendrikx (SonicPicnic)
SonicPicnic componeert en produceert muziek en verzorgt sounddesign en audiopostproductie voor media. Sinds 2002 werkten zij aan diverse games en films. Yorick Goldewijk en Tuur Hendrikx geven voorbeelden van games en films die op een bijzondere en inspirerende manier gebruik maken van muziek en geluid en denken na over hoe deze elkaar zouden kunnen beïnvloeden.14:30
Juul Spee (Zesbaans)
Zesbaans is een collectief dat voor NFF een game ontwikkelde in het kader van overkoepelend project Play, waarbij gebruik werd gemaakt van filmfragmenten. Juul Spee legt uit hoe festivalgame ‘De Stereoscoop’ tot stand kwam.14:45
PAUZE
15:00
Erik van Heeswijk (hoofdredacteur digitaal, VPRO)
De wereld van connected TV en gameconsoles met internetverbinding schudt de kaarten van het mediamaken de komende jaren opnieuw. Nieuwe mediaformats zullen ontstaan. Games bouwen en mediamaken zal in sommige gevallen meer op elkaar gaan lijken. De VPRO wil daarin een voortrekkersrol vervullen. Erik van Heeswijk gaat in op de vraag wat de gamesector en de omroepsector voor elkaar kunnen betekenen en wat ze van elkaar kunnen leren.15:30
Niels ’t Hooft (gamejournalist en schrijver, Bashers)
Heavy Rain is een film in de vorm van een videogame. De beelden benaderen fotorealisme en de keuzes van de speler bepalen het verloop van het verhaal. Is dit de toekomst van games? Als dat zo is, dan is er een schone taak weggelegd voor filmmakers – zij kunnen helpen de scenario’s van games naar een hoger plan te tillen. Of zijn games juist iets heel anders dan films?16:00
Presentaties Concept Crunching
Gedurende de dag zijn teams van game developers en filmregisseurs aan de slag gegaan met elementen uit beide media, om tot een cross-over concept te komen. Dit doen ze onder begeleiding van Evert Hoogendoorn. De resultaten worden voorgesteld aan de
professionele jury, bestaande uit Jos Stelling (regisseur), Dominique van Ratingen (MEDIA Desk NL), Maarten Brands (Virtual Fairground) en Erik van Heeswijk (VPRO).17:00
BORREL