Voor de casual MMO Club Galactik bouwde de Amsterdamse ontwikkelaar Virtual Fairground zowel de client als server-applicaties van de grond op. Kennelijk tot eigen tevredenheid, want de ontwikkelaar biedt deze ‘engine’ nu aan voor derden.
Virtuele werelden zijn allang niet meer enkel het domein van de hardcore RPG gamer. Het blijkt een goed medium om een doelgroep om te vormen tot een gemeenschap. Maar een goede MMO vraagt een flinke investering van tijd en technologie.
(Niet) out-of-the-box
“Het is nog niet zo dat iemand zomaar met onze software aan de slag kan”, zegt Maarten Brands, mede-oprichter van Virtual Fairground. “Wat wij leveren is de technologie die alle belangrijke features van een MMO drijft. Bijvoorbeeld persistente game characters, chat, vriendenlijsten, achievements en nog veel meer zaken die een moderne speler verwacht. Maar vooral ook de back end: signup, parental controls, et cetera. En dit alles draait in de browser onder Flash.” Volgens Brands kan iemand die een MMO wil maken op basis van eigen ontwerpen en IP in zo’n zes maanden een functionerende game produceren, in samenwerking met Virtual Fairground.
Meer bouwen
Het bedrijf ontwikkelde de engine tegelijk met hun eigen casual MMO, Club Galactik. “We willen meer virtuele werelden bouwen, en dan is het niet handig als je voor elk project het wiel opnieuw moet uitvinden. Tegelijk helpt het ons om ook voor anderen werelden te maken. Club Galactik is onze showcase, en dat helpt om aan geïnteresseerden te laten zien wat we in huis hebben.”
Club Galactik (www.clubgalactik.com) is op het moment van schrijven nog in de testfase, maar in augustus klaar voor het publiek. Dan start ook de marketing rond deze SF Voetbal MMO. ///
Tekst: Harry Hol. Dit artikel is gepubliceerd in Control #19.