Sommige plannen waarmee gamesstudio’s investeerders proberen te verleiden, zijn niet serieus te nemen. Dit zijn doorgaans uitgebreide documenten waarbij de lezer langzaam ‘dol’ wordt van alle kreten en mogelijkheden. De focus verdwijnt volledig. Aan het einde volgt dan altijd de forecast. Het eerste jaar verdwijnt de gehele investering in een put en in ‘Year Two’ gaat het helemaal los en wordt er winst gemaakt.
Het bouwen van een succesvol bedrijf kent ups en downs. Tijd zit áltijd tegen en omzet blijft áltijd net iets achter. Investeerders beseffen dat ook en weten dus dat er in jaar 2 nog steeds geld bij moet, dat derhalve het plan niet deugdelijk is en hiermee ben je zojuist verwezen naar de bekende “wij houden je in de gaten”-reactie.
Maar waarom gelijk gaan voor Venture Capitalists als je via je eigen netwerk ook een start kunt maken? Ik doel hierbij op privé-investeerders die gaming leuk vinden en zoeken naar mogelijkheden om 1) niet teveel risico te nemen en 2) betrokkenheid leuk vinden bij een jong, dynamisch gamesbedrijf. Zijn die er? Ja! En waar? Hiertoe is het belangrijk om te netwerken. Evenementen als het Festival of Games zijn een goede plek om jezelf in de kijker te spelen en andere ondernemers te ontmoeten. Het bekende via-via kan dan voor je gaan werken. Belangrijk is dat de ondernemer zelf het contact legt met de ‘informal investor’. Het gaat hier immers altijd om gevoel, om de bekende klik, en het risico-profiel.
Tot slot wat food for thought: stel, je hebt genoeg geld op de bank en je wilt in gaming investeren: welke zaken vind jij belangrijk om in een businessplan te zien, zodat jij met een gerust gevoel zou investeren?
Reinout te Brake /// reinout@mmolife.org
Oprichter MMO Life en (ervarings)deskundige op het gebied van Games & Investeerders
Dit artikel is gepubliceerd in Control #19.