De wereld van social games is flink in beweging. Op GDC Europe namen Eric Todd en Steve Meretzky van Playdom het afgelopen jaar nog eens door en distilleerden tien trends in social games.
1 Genres in verval
Het boerderij genre is aan het instorten. Afgezien van de marktleider (voor wie in een grot heeft geleefd de afgelopen jaren; FarmVille) hebben alle boerderijklonen fiks ingeleverd het afgelopen jaar. Het is zichtbaar bij meer genres. De game die een bepaald genre populair maakte, houdt zijn spelers vast. Het legertje aan ‘me too!’ games is na een jaar al op weg naar beneden. Dierenwinkel-, Aquarium- en Resort Islandgames hebben hun beste tijd gehad.
2 Genres in opkomst
De neergang in bepaalde genres betekent niet dat het aantal social gamers afneemt. Ze verhuizen simpelweg naar de ‘next big tihng’. Genres in opkomst? City Building, Tile Exploration en Business sims. Moet je daar als developer nu snel een kloon van maken? Doe maar niet, want zo snel als deze games opkomen, zo snel gaan zo ook weer uit. Ontdek liever een nieuw genre.
3 Alles werkt als op de boerderij
FarmVille heeft door zijn succes een blauwdruk geleverd voor social games. Zonder af te vragen of de ‘farming mechanic’ nou echt geschikt is voor een game, wordt het blind gekopieerd. Oogsten, vergaan van gewassen, versieren van boerderij en burenbezoek zien we terug op de meest vreemde plekken. Bedenk zelf eens wat!
4 teh hardcorez doen ook mee
Ook traditioneel hardcore gamers worden in social games getrokken door ‘hun’ genres om te bouwen naar Facebook-vriendelijk tijdverdrijf. Deze games zijn vaak veel ingewikkelder dan de gemiddelde boerderij. Voorbeelden? Strategie , RTS en FPS.
5 De speler aan de hand genomen
De tutorial wordt zo beknopt mogelijk gehouden zodat spelers meteen aan de slag kunnen. Additionele informatie wordt daarna in hapklare brokken opgediend. Voordeel van deze aanpak is dat de game veel complexer kan zijn. De speler wordt aan de hand genomen en zo naar ‘desirable behaviour’ geleid.
6 Stijgende budgetten
In 2009 waren social games vaak niet meer dan een nauwelijks opgetuigde spreadsheet. Tegenwoordig hebben de meeste games mooie graphics en steeds betere gameplay. De verhoging van de ontwikkelbudgetten is slecht nieuws voor indie developers die steeds meer moeite hebben zich te onderscheiden van de grote studio’s.
7 mix ‘n’ match gameplay
In plaats van één genre, worden steeds vaker meerdere genres op een hoop gegooid, flink gehusseld en als een nieuwe game uitgebracht. Zorg dan wel dat je de populaire genres bij elkaar zoekt. Neem ook eens een ander thema. Nee, geen boerderij.
8 Casual gaat social
Meer en meer casual gamesites bouwen hun populaire casual games om naar sociale ervaringen. Denk bijvoorbeeld aan Bejeweled Blitz. Een logische ontwikkeling omdat social en casual toch al een overlappende demographic heeft.
9 Verkoop van automatismen
Met 1 klik meer doen, daar komt het op neer. Gamers zijn dus bereid te betalen om minder te spelen. De harvester van FarmVille is daar een goed voorbeeld van. In plaats van 9 keer te klikken, kan je dat nu met een enkele klik. Kassa voor de slimme developer.
10 Virale vernieuwingen
Facebook heeft het gebruik van ‘virals’ aan banden gelegd, maar daarmee zijn de mogelijkheden tot het bereiken van de vrienden van jouw gamer nog niet uitgeput. Wees slim, zet de gamer zelf meer in. Zorg dat hij jouw werk doet door nieuwe spelers te ronselen.