Deze week komt de MaandagColumn van Michaël Bas, Managing Partner van Ranj Serious Games.
Al jaren kom ik, als het over serious games gaat, het begrip Flow tegen. Vaak blijft het dan bij een plaatje dat de balans laat zien tussen uitdaging en vaardigheid. Flow is echter meer dan dat.
Het begrip werd geformuleerd door de Amerikaans/Hongaarse hoogleraar met de onmogelijke naam Mihaly Csikszentmihalyi. Een naam die ik nooit kon onthouden. Tot iemand me wees op de manier waarop Amerikaanse studenten zijn naam in hun brein verankeren:“Chicks send me high”. Ik kan goed leven met het beeld dat dit mijn hoofd oplevert. Die naam ben ik dan ook niet meer vergeten.
En dat is maar goed ook want Csikszentmihalyi heeft meer te vertellen over Flow
dan alleen de balans tussen uitdaging en vaardigheid. Flow gaat over de toestand waarin iemand volledig opgaat in een bezigheid. Hij besch
rijft acht kenmerken hiervan. Kenmerken die uitgangspunten bieden voor het ontwikkelen van serious games. Zoals, de aanwezigheid van een duidelijk doel, directe feedback op elke handeling, persoonlijke controle over de activiteit en een intrinsieke beloning. Bijna een checklist voor game designers.
In zijn boek Flow: The Psychology of Optimal Experience staat een hoofdstuk dat Work as Flow heet. Hierin staan goede ideeën die ook te gebruiken zijn voor het onderwijs. Daar kunnen ze namelijk wel wat Flow gebruiken.
Csikszentmihalyi is het lezen en onthouden waard. Ik heb in ieder geval net zijn boek besteld. Ga ik hem eens écht lezen.
De volgende keer gaat het over de Perzische filosoof Al-Bhois-Laiksêhks.