More

    GDC Europe 2010: Popcap's Jason Kapalka: social games zijn evil

    De Facebook game Bejewelled Blitz staat nog steeds hoog in de ranglijst van populaire sociale games. Met ruim vier miljoen gebruikers is het bijna net zo groot als Farmville. Toch vindt Jason Kapalka van Popcap dat social games ethisch dubieuze kanten hebben.

    Kapalka bekent dat er wel enige discussie was binnen Popcap. Toen het idee ontstond om eens een Facebook spel te maken zagen veel mensen binnen de studio daar niets in. In 2008 waren de meeste Facebook spellen flauwe games waarbij gebruikers elkaar virtueel beten of achterna zaten. Een groot spamfeest eigenlijk.

    “We besloten om toch iets op dit platform te doen. We wisten niet of social gaming groot zou groeien of dat het een korte rage was. We besloten een versie van Bejewelled te maken in flash. Helaas wist niemand bij ons hoe dat moest behalve iemand die in zijn vrije tijd wat aanprutste met dat platform. Ook was er een slechte Port van een third party. We besloten om daar toch maar mee te beginnen en de game te tweaken. Na veel experimenteren kwamen we op de Blitz versie die er nu is. Deze versie speel je zestig seconden. Je doet mee aan highscore wedstrijden met je vrienden. Dat bleek erg succesvol. We integreerde deze versie in de al bestaande iPhone versie, die hierdoor op slag terug keerde in de top tien van de app store.”

    Fun fun fun

    Popcap stelt dat het belangrijk was om te beginnen met het maken van een leuke game. “Een van onze gouden regels is dat als het spel leuk is, er vanzelf manieren komen om er geld mee te verdienen.” In het geval van Bejewelled Blitz is dat door middel van micro transacties. Spelers kopen coins waarmee ze hogere scores kunnen halen.

    Evil

    “Nog steeds zit het hele Facebook model ons niet helemaal lekker. Veel games op dat netwerk zijn niet meer dan spamgeneratoren die proberen gamers schuldgevoel of irritatie aan te praten. Oh wat erg als mijn vrienden straks zien hoe slecht ik mijn boerderij verzorg… Dat is allemaal sociale druk om gamers meer te laten betalen. Wat dat betreft zij social games evil.”

    Hoewel Popcap dus wel geld verdient met microtransacties blijft een goede game de drijvende kracht. “We houden onszelf constant voor ogen: zouden we zelf de updates van ons spel op onze eigen wall willen hebben? Vinden we het zelf leuk? We willen mensen niet met negatieve emoties verleiden tot aankopen.”

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img