“Het is tijd om de huidige cyclus van steeds nieuwe consoles te doorbreken,” zegt Tom Dubois van Online. Want Cloud Gaming is volgens hem de toekomst. Een toekomst waarin Onlive een nieuw platform wordt dat geheel hardware onafhankelijk is. Gebruikers streamen namelijk de games via hun internet verbinding.
De live demonstratie toont hoe snel en vloeiend de dienst werkt. Gebruikers zappen door de kanalen, kunnen live meekijken naar hoe anderen een spel spelen, trailers bekijken, en uiteraard zelf spelen. Nu is dit de test omgeving, en is onmogelijk in te schatten hoe het allemaal draait als er honderdduizend anderen zijn ingelogd.
Maar de mogelijkheden zijn volgens Dubois groot:”Denk aan games waar duizenden mensen tegelijkertijd samenspelen. Huidige mmos zijn er niets bij.”
Dit alles betekent volgens hem wel dat spellen een dienst worden in plaats van een product. De consument bezit niet wat hij koopt. Ook is het voor developers misschien niet zo’n enorm verschil met het huidige systeem. Onlive is in principe ‘gewoon’ ook een platform, maar de gebruiker hoeft geen dure hardware te kopen.
Duidelijk is dat Onlive sterk inzet op sociale features. Vriendenlijsten. Samen spelen.
Wie benieuwd is naar de dienst moet nog even wachten. Onlive komt volgend jaar naar Europa.