Heiko Hubertz, CEO en oprichter van Bigpoint is een man die graag veel cijfers gebruikt om zijn publiek te overtuigen. Die kwamen dan ook in ruime mate voorbij tijdens zijn keynote op de tweede dag van de GDC. Door te schermen met geldbedragen, statistieken en vergelijkingen wilde de directeur van één van Europa’s grootste portals voor browsergames aantonen dat het voorbij is met het traditionele verkoopmodel van games. Hoewel de markt nog steeds groeit, vinden steeds meer aankopen online plaats en dat gaat ten koste van ‘boxed games’ die je in de winkel koopt.
Grote groei online
Zo werden in de Verenigde Staten vorig jaar 23,5 miljoen games via reguliere winkels verkocht tegen 21,3 miljoen gedownloade games. Aangezien de online kanalen nog maar net bestaan, is het inderdaad best indrukwekkend dat de online verkoopaantallen die van winkels nu al benaderen. De groei die de gamesindustrie tot en met 2013 doormaakt, zal voor 38 procent uit online content bestaan, volgens Hubertz.
Hoewel de Bigpoint-man de zegeningen van online kanalen preekte, waarschuwde hij zijn publiek niet één bepaald kanaal te kiezen. Facebook was het eerste voorbeeld dat hij noemde. Hoewel social games op Facebook relatief goedkoop zijn om te maken, hebben ze weinig loyale gebruikers. Spelers proberen om de paar weken iets anders en laten een spel als FarmVille of Mafia Wars gemakkelijk in de steek. Aangezien de inkomsten moeten komen van kleine betalingen die spelers tijdens het spel doen, is dat slecht nieuws. Ook de wispelturigheid van het Facebook-team was een punt van kritiek. De sociale netwerksite verandert constant zijn gebruikersovereenkomst en dat zorgt voor een juridisch mijnenveld. Daarnaast zou Facebook met een te groot deel van omzet aan de haal gaan.
AppStore crashed
Ook de iPhone appstore als verkoopkanaal kon de goedkeuring van Hubertz niet wegdragen. Sterker nog: “This market already crashed” volgens de Bigpoint-directeur. Reden: de appstore is overspoeld met software en slechts de top 25 betaalde applicaties zijn financieel succesvol. Zelfs zijn eigen markt van web-based browser games kenschetste Hubertz als een savanne waar alleen de sterksten overleven. Via een rekensommetje hield hij het publiek voor dat 10 miljoen spelers van één bepaalde game nodig zijn om een ton aan omzet te genereren. Iedere Bigpoint-game die er daarom niet in slaagt binnen een bepaalde tijd 100.000 dollar op te leveren, krijgt van Hubertz persoonlijk het genadeschot.
Alle platformen tegelijk
De toekomst is volgens Hubertz cross-platform online gaming. Games die zowel via browsers als smartphones, iPads en consoles te spelen zijn en waar iedereen ongeacht het gebruikte platform elkaar kan vinden. Geen aparte servers meer die pc-gamers van mobiele gebruikers of console-spelers scheiden. Developers kunnen op deze manier op meerdere paarden wedden en veel meer gebruikers van hetzelfde product voorzien. Als voorbeeld toonde Heiko Hubertz een video van de Bigpoint-game Toon Racer, die momenteel voor diverse platforms in ontwikkeling is.
Hand op de knip
Het tweede deel van de speech ging over de culturele verschillen tussen Europese en Amerikaanse gamers. Bigpoint heeft als Europees bedrijf onlangs een kantoor in de Verenigde Staten geopend en dat heeft het bedrijf de ogen geopend voor grote culturele verschillen in gamegedrag. Europeanen houden van strategy en manager/tycoon-achtige games terwijl Amerikanen het liefst zoveel mogelijk explosies zien. Verder houden Europeanen graag de hand op de knip en weten ze graag precies hoeveel geld ze ergens aan uitgeven. Amerikanen hebben er volgens Hubertz juist geen problemen mee vlot de creditcard te trekken. Ze spelen ook graag samen met anderen en vergelijken dan ook het liefst medailles en trophies met elkaar. Europeanen spelen liever in hun eentje. Veel stereotypen misschien, maar volgens Hubertz de ervaring van Bigpoint.
Voor Europese bedrijven die naar de VS willen uitbreiden had Hubertz een paar tips. Lokale expertise is onmisbaar, online games moeten altijd een sterke sociale component hebben en het gebruiken van bestaande merken en IP’s die bekend zijn bij Amerikanen geeft je game broodnodige naamsbekendheid. Gek genoeg wordt de Amerikaanse markt voor browser games gedomineerd door Europese en Aziatische bedrijven. Chinezen zijn dan ook de grote concurrenten van ondernemingen als Bigpoint. Wie iets wil beginnen in de VS, moet daarin nú instappen voordat de koek op is, waarschuwde Hubertz. En vóóral in San Francisco gaan wonen, want dan zit je het dichtste bij de meest relevante bedrijven.