Spelers van MMOs hebben over het algemeen niets te zeggen over ‘hun’ game. Maar daarmee mis je volgens de makers van EVE online wel een kans. Hun Coucil of Stellar Management zorgt er voor dat de abonnees van deze ruimte MMO in elk geval gehoord worden. Maar hebben ze ook iets (zinnigs) te zeggen?
Pétur Jóhannes Óskarsson van EVE ontwikkelaar CCP citeert een onderzoek waaruit blijkt dat gemiddeld twintig procent van de gebruikers van een product (niet alleen games) power user is, die zelf aanpassingen maakt om zijn aanschaf beter op zijn gebruik af te stemmen. Die innovaties zijn overigens niet allemaal een verbetering. Het zelfde onderzoek zegt dat ongeveer vijf procent van de aanpassingen werkelijk verbeteringen zijn.
Regering
Toch zijn dit innovaties die een ontwikkelaar niet moet laten liggen. In de meeste games heeft de speler geen directe invloed op de game en kan hij alleen een boel virtueel kabaal maken op blogs en forums als iets hem niet aanstaat. EVE koos er voor om een soort speler regering in te stellen, die door de spelers zelf wordt gekozen. Nu is regering een te zwaar woord. Het is een soort volksvertegenwoordiging die signalen uit de gemeenschap oppikt en doorgeeft aan CCP. Deze council bepaalt welke onderwerpen de hoogste prioriteit moeten hebben.
CCP is op geen enkele manier verplicht om. Deze suggesties ook daadwerkelijk uit te voeren, maar probeert wel zo goed mogelijk uit te leggen waarom een idee (nog) niet in het spel wordt geïmplementeerd.
Zware straf
EVE is niet de enige game die zoiets doet. Tale in the Desert heeft een soortgelijke groep gekozen spelers, maar deze hebben zelfs het recht om misdragende medespelers uit de game te gooien. Een heel zware straf, die je niet lichtvaardig uit kan delen. Iedere speler met deze bevoegdheid mag deze sanctie maximaal zeven keer uitspreken.
Andere games implementeren inmiddels minder ver gaande vormen van speler inspraak. Zo kunnen spelers van Age of Conan zich aanmelden als ‘advocate’ van hun gekozen professie. Zij kunnen als ‘expert’ van hun personage type feedback geven. Deze advocates mogen alleen over hun eigen class praten en niet over andere spel elementen. Maker Funcom ziet dit echter als eenrichtingsverkeer. Ze geven geen uitleg waarom iets wel of niet wordt opgepikt.
Democratie
Volgens Óskarsson zijn deze lichtere vormen van inspraak in elk geval een begin, want we moeten online games zien als volwaardige gemeenschappen, net zoals landen. Die gemeenschappen moet je een serieuze uitlaatklep bieden die vergelijkbaar is met ‘echte’ democratie. Hij vindt het dan ook jammer dat advocates door de devs worden benoemd en niet democratisch gekozen.