Acteur, schrijver en gamer Jorg Tittel stelt dat de ‘licenced game’ op basis van een film een doodlopende weg is. De man die samen met Uwe Boll werkte aan het scenario van De slechtste film aller tijden (Alone in The Dark) wil het anders.
Tittel is zich zeer bewust van de grote hoeveelheid slechte filmgames en nog slechter gamefilms. Dit is volgens hem te wijten aan ‘vakidioten’ die heel goed zijn in hun werkveld en daarom denken ook expert te zijn in andere media.
Afknallen
Game bedrijven maken films op basis van een IP zonder echt te begrijpen wat de essentie van het IP is. Als voorbeeld noemt hij de game Minority Report, waar hij ook aan meewerkte. In de film draait het er om dat je geen moord kan plegen omdat de helderziende ‘pre cogs’ alle misdaad voorzien. Waarom draait het in de game dan om zo veel mogelijk mensen neerschieten?
Tittel wil dat de creatieven van film en games vanaf dag een gaan samenwerken. Ze moeten de visie van het totaalproject delen, en komen tot een gesamtkunstwerk. Een wereldwijde ip moet niet bedacht of gestuurd worden door de marketing afdeling maar door de creatieve verhalenvertellers en gameplay ontwerpers. Want, zo stelt hij, de eerste succesvolle games werden ook niet door marketing mensen bedacht. Die kwamen van eenlingen op hun zolderkamer.