Het Dutch Game Fund, gestart om te investeren in creatieve gameconcepten, is ter ziele. Oprichter Paul Hanraets legt in de komende Control uit waarom het fout liep. Hieronder alvast een voorproefje uit dat artikel.
“Nadat ik mijn tijdschrift Games Guide Magazine had verkocht, had ik wat kapitaal waarmee ik iets in de gamesindustrie wilde doen. Ik kwam regelmatig bij allerlei studio’s en zag veel talent. Ze hadden echter niet het kapitaal om hun eigen projecten te financieren, terwijl ze daar wel hele sterke ideeën voor hadden. Die eigen projecten moesten dus maar in de avonduren, terwijl ze overdag contractwerk deden om geld te verdienen.” Hanraets zag daarom een gouden kans: door juist in die ideeën te investeren zouden unieke concepten eindelijk de markt bereiken.
“Ik ben vervolgens op zoek gegaan naar investeerders. Ik kon dat fonds uiteraard niet in mijn eentje dragen. Dat betekende enorm veel zendingswerk, waarbij ik keer op keer tegen allerlei vooroordelen over de gamesindustrie aanliep. Zo waren er investeerders die gewoon absoluut geen geld wilden steken in games waar geweld in zat. Of ze dachten dat de gamesindustrie hetzelfde was als de andere sectoren waar ze geld in hadden zitten.”
Het hele artikel kunt u lezen in de komende Control die eind volgende week verschijnt. Dit artikel is onderdeel van de nieuwe themapagina “Business, Finance & Jobs”, met daarin tevens de nieuwe vaste column van Reinout te Brake, oprichter MMO Life en (ervarings)deskundige op het gebied van Games & Investeerders.