More

    Hands-on met de 3DS

    Nintendo toonde donderdag hun nieuwste platform aan de Nederlandse pers. De hand-held die je zo maar voor een ‘gewone’ DS aan zou kunnen zien, biedt 3D beelden zonder brilletje. Maar hoe goed werkt het nou echt?

    De eerste demonstratie die we in handen krijgen is Metal Gear Solid. Dit is geen speelbare game, maar een filmpje waarbij je wel de camera kunt manipuleren. Het hele bestaansrecht van deze sequentie is het tonen van gras, insecten, graaiende handen en takken. Twee dingen vallen op: de diepte is heel overtuigend. Het is alsof we in een kijkdoos turen. Beelden komen niet ‘uit’ het scherm, maar je kijkt ‘in’ de spelwereld.Ten tweede is de grafische kwaliteit indrukwekkend. De resolutie van textures en de complexiteit van de spelkarakters zien er beter uit dan op een PS2. Nou helpt het wel dat het scherm niet groot is, maar daar komen we later op terug. Waar we in elk geval mee weglopen is een gevoel van ‘wauw’. En lichte hoofdpijn. Ook daarover straks meer.

    Trailer

    We krijgen zo nog een aantal niet-interactieve demo’s voorgeschoteld, waaronder een voor Resident Evil, en een puzzelspel dat opvalt door lelijkheid. Blijkbaar leent ook de 3DS zich voor shovelware. Maar deze nieuwe hand-held is niet alleen een spelcomputer. Het is ook een multimediaspeler, met de nadruk op films. Om dit te tonen is er een trailer te bekijken van een 3D animatiefilm met uilen, van de makers van ‘Happy Feet’. Het 3D effect is opnieuw zonder meer overtuigend. Het werkt precies zoals de Japanse gigant belooft. Maar plots valt wel op hoe ontzettend klein het bovenste scherm is: kleiner dan die van een iPhone. Nu hebben wij in pre-iPad tijden, tijdens lange vluchten wel degelijk hele films gekeken op Apple’s apparaat, maar op Nintendo’s scherm lijkt het ons gewoon niet comfortabel.

    Hoofdpijn

    Na het spelen van enkele demo’s blijkt ook dat onze ogen nog flink moeten wennen aan deze nieuwe vorm van 3D. Al snel ontstaat een ’trekkerig’ gevoel, dat wel enigszins is te verlichten door de 3D schuif. Hiermee kunnen we instellen hoe sterk het 3D effect mag zijn, van uit tot volledig. Onze ervaring was dat we tijdens het spelen regelmatig met het knopje aan het friemelen waren om dat ‘ogen trek gevoel’ tegen te gaan.

    Gameplay

    De belangrijkste vraag is natuurlijk of 3D iets bijdraagt aan de gameplay. En daarop kunnen we volmondig ja zeggen. De demonstratie die dat onmiddellijk duidelijk maakte was Pilot Wings Resort. Het onderdeel waarmee je met een jetpack ballen moest raken was zonder enige twijfel beter speelbaar doordat we eindelijk diepte konden zien. wat dat betreft is het jammer dat we geen vliegtuig landing konden uitproberen. Onze ervaring met Microsoft Flightsim leerde ons dat juist bij die handeling 3D alle verschil maakt. Maar dat beseft toont wat ons betreft de richting waarin developers het moeten zoeken: niet in gimmicky bijen die het scherm uit vliegen, of pijlen die je gezicht lijken te raken. Maar wel bij het oplossen van die aloude frustratie van het navigeren in een 3D spelwereld. Wij hopen dan ook dat de nadruk op subtiel gebruik zal liggen. Want ook zonder die pijlen is de kans op hoofdpijn al groot genoeg.

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img