More

    Top 5 Underdog Games

    Als je maar goed kijkt zitten er patronen in het universum. Van het gedoe rond een mogelijk game verbod door Hirsch Ballin, gingen we deze week naar enkele fortuinlijke momenten van Bal In het doel. Ja, okee we verdienen straf voor die woordgrap. Bedenk jij wat beters in deze hitte? Maar ondanks atmosferische tegenslag brengen we, geïnspireerd door het fenomenale succes van Oranje, vijf underdog games die toch een succes waren.

    5) Bioshock

    Bij de eerste berichten over een shooter in een onderwaterwereld was er enig optimisme. Vooral omdat de game in alles een spirituele opvolger leek van de actie RPG System Shock. Maar tegelijk was het donkere thema en de(schok! Horror!) filosofische inslag toch ook reden om niet al te hoge verwachtingen te hebben van de verkoopcijfers. Maar of het nu de fortuinlijke releasedatum in hartje zomer van 2007 was, zonder grote concurrentie, of omdat het nu eenmaal echt een fenomenaal goede game was… Al snel werd de gamewereld overspoeld (woordspeling is bewust) door het beseft dat Andrew Ryan’s onderwaterwereld iets bijzonders is. Maar of dat vervolg dan ook echt nodig was? Ach…

    4) Demon’s Souls

    Volgens de makers was de eerste presentatie op de Tokyo Game Show rampzalig. De meeste gamers hadden niet eens genoeg interesse om het einde van de demo te bereiken. En ook de eerste verkoopcijfers waren niet indrukwekkend. Wie zit er immers in deze moderne, door checkpoints bezaaide actie games te wachten op een spel waarin doodgaan ook echt een negatief effect heeft? Maar dankzij mond op mond reclame ontdekten steeds meer Japanse gamers hoe geweldig het ook weer is als er in een game ook echt wat op het spel staat! Zelfs het Westen raakte in de ban, en nu is er een vervolg in de maak. Zelfs een ongecompromitteerde visie kan dus financieel de moeite waard zijn!

    3) Final Fantasy

    In 1987 stond Square (toen nog een onbeduidende studio) op de rand van de afgrond. Eerdere releases wisten het Japanse publiek niet te bekoren. Die waren inmiddels en masse gevallen voor Dragon Quest van concurrent Enix. Game maker Hironobu Sakaguchi besloot om nog een enkele game te maken en gaf het de cynische naam Final Fantasy, aangezien dit de laatste kans was van het bedrijf om nog het hoofd boven water te houden. Onlangs verscheen het dertiende deel, en is XIV onderweg (als MMO) waardoor het woordje ‘Final’ steeds onjuister is geworden.

    2) Crackdown

    Om even een zijsprongetje te maken: voor in 1999 Final Fantasy VIII op de markt kwam, bracht Square het middelmatige platformspel Brave Fencer Musashi op de markt. Het spel zou nauwelijks zijn opgemerkt als er niet een demo van FFVIII bij zat. Heel wat gamers kochten de game dan ook vooral om dat voorproefje te smaken. Brave Fencer Musashi werd echter ondanks dat nooit een succes. Nu dan Crackdown. Microsoft zat in zijn maag met deze open world game, waarvan alle focus groups zeiden dat het nooit wat zou worden. Door kopers van de game echter toegang te geven tot de Halo 3 beta werd het wel degelijk een hit. Maar in tegenstelling tot Musashi was Crackdown wel memorabel en wordt het nu tot een van de vroege klassiekers van de 360 gerekend.

    1) World of Warcraft

    Fans van de Warcraft franchise waren enthousiast toen Blizzard zijn MMO aankondigde. Maar waar de hardcore gamers echt naar uitkeken waren EverQuest 2 en vooral Star Wars Galaxies. Hoe zou een MMO gebaseerd op het universum van George Lucas nou geen miljoenenhit kunnen worden? Zelfs Blizzard zelf was er niet van overtuigd dat WoW een deuk in de markt van Sony Online Entertainment zou kunnen slaan. Star Wars Galaxies implodeerde vrij snel dankzij radicale wijzgingen in de gameplay, en EverQuest 2 wist nooit het succes van zijn voorganger te behalen. World of Warcraft daarentegen…

    Nieuwsbrief

    OP VRIJDAGMIDDAG KORT NIEUWS EN EEN WEEKOVERZICHT IN JE INBOX. KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM JE AAN TE MELDENspot_img

    Nieuws en tips

    KLIK OP HET PLAATJE HIERONDER OM TIPS EN NIEUWS MET CONTROL TE DELENspot_img